20/10/2023 16:05

За сприяння Уповноваженого забезпечили право заявниці на отримання послуги з газопостачання

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернулась мешканка Івано-Франківської області та повідомила про те, що газопостачальник неправомірно відключив її будинок, у якому проживають внутрішньо переміщені особи, від газопостачання.

Уповноваженим встановлено, що припинення газопостачання відбулося через витік газу. Після завершення робіт по ліквідації витоку газу та обстеження об’єкта споживача працівники газопостачальника виявили порушення щодо самовільної зміни місця розташування газових приладів (пристроїв), а також те, що заявниця як новий власник будинку не уклала договір з розподілу природного газу.

Заявниця неодноразово зверталася до газопостачальника щодо вирішення питання відновлення постачання природного газу, однак це не давало жодних результатів.

Роз’яснюємо!

Щодо укладення договору розподілу природного газу та порядку зміни власника об’єкта та/або зміни форми власності. 

Відповідно до вимог пункту 6 глави 3 розділу VI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2494 (із змінами) (далі – Кодекс), якщо в результаті реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до газорозподільної мережі (далі – ГРМ) об’єкта та/або зміни форми власності чи власника цього об’єкта є необхідність внесення змін до персоніфікованих даних споживача або укладання договору розподілу природного газу з новим власником, споживач (замовник) повинен самостійно звернутися до оператора газорозподільної системи (далі – Оператор ГРМ) з відповідною заявою про внесення змін до персоніфікованих даних або укладання договору розподілу природного газу.

Нові власники об’єктів, підключених в установленому законодавством порядку до ГРМ, разом із заявою про укладання договору розподілу природного газу (формування заяви-приєднання до умов договору розподілу природного газу) подають Оператору ГРМ такі документи: копії документів, якими визначено право власності чи користування замовника на його об’єкт (приміщення); копії документів замовника на право укладання договорів, а саме документів, які посвідчують фізичну особу або її представника (для фізичних осіб); копію належним чином оформленої довіреності на представника замовника, уповноваженого представляти інтереси замовника під час процедури укладання договору розподілу природного газу (за потреби).

Щодо реконструкції системи газопостачання.

Відповідно до пункту 5 глави 1 розділу V Кодексу, за необхідності реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до ГРМ об’єкта, у тому числі в результаті зміни форми власності чи власника цього об’єкта, за умови, що це не призведе до необхідності збільшення технічної (пропускної) потужності ГРМ в точці приєднання (не потребуватиме збільшення типорозміру комерційного лічильника газу), новий договір на приєднання з новим чи діючим власником об’єкта не укладається. При цьому у випадку перенесення вузла обліку та/або зменшення його типорозміру (номінальної потужності) або зміни місця розташування газових приладів (пристроїв) в установленому законодавством порядку вносяться відповідні зміни до проєктної документації, а у разі її відсутності розробляється нова проєктна документація, що забезпечується за рахунок сторони, яка ініціювала реконструкцію чи технічне переоснащення вже підключеного до ГРМ об'єкта. Внесення змін до проєктної документації в частині комерційного вузла обліку газу здійснюється на підставі оформлених (виданих) Оператором ГРМ технічних умов на реконструкцію комерційного вузла обліку.

У разі припинення газопостачання до об’єкта споживача, відповідно до пункту 6 глави 7 розділу VI Кодексу відновлення газопостачання (розподілу природного газу) здійснюється Оператором ГРМ протягом двох робочих днів у містах та п’яти календарних днів у сільській місцевості за письмовим зверненням споживача (його постачальника) про відновлення газопостачання (розподілу природного газу) та після усунення порушень (за їх наявності) і відшкодування Оператору ГРМ витрат на припинення та відновлення газопостачання (розподілу природного газу).

Заходи реагування Уповноваженого:

Уповноваженим було відкрито провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина, в рамках якого надано рекомендації НКРЕКП посприяти у вирішенні питання щодо відновлення газопостачання до будинку заявниці.

НКРЕКП поінформувала про те, що газопостачальник прийняв від заявниці заяву на реконструкцію системи газопостачання, а також між Оператором ГРМ та споживачем укладено договір з розподілу природного газу. 

З огляду на те, що  заявниця усунула виявлені порушення та відшкодувала Оператору ГРМ відповідні витрати, найближчим часом газопостачання до її будинку буде відновлено.

!Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

на гарячу лінію: 0800501720;

за тел. 044-299-74-08