20/10/2023 14:10

За реагування Уповноваженого споживачу повернули лічильник обліку природного газу

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернувся мешканець Волинської області з проханням допомогти зобов’язати газопостачальника повернути лічильник обліку природного газу, який було демонтовано для перевірки. 

Заявник поінформував, що вже понад два місяця з дня демонтажу газового лічильника газопостачальник не повідомляє його про результати перевірки та не повертає лічильник, який він купував за власні кошти.

Роз’яснюємо!

Відповідно до положень глави 8 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2494 (із змінами) (далі – Кодекс ГРМ), періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування, монтаж, технічне обслуговування та пов’язаний з такою повіркою ремонт) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, здійснюється за рахунок Оператора газорозподільної мережі (далі – Оператор ГРМ) незалежно від того, чи є він власником ЗВТ.

На період зняття лічильника газу для проведення періодичної повірки Оператор ГРМ встановлює лічильники газу з обмінного фонду.

При цьому:

якщо знятий лічильник газу належав Оператору ГРМ, встановлений на його місце лічильник газу з обмінного фонду Оператора ГРМ стає розрахунковим, що оформлюється відповідним актом, та надалі розрахунки зі споживачем здійснюються згідно з його показаннями;

якщо лічильник газу, що перебуває у власності побутового споживача, пройшов періодичну повірку, що підтверджується відповідним органом у сфері метрології та метрологічної діяльності, Оператор ГРМ зобов’язаний встановити його замість тимчасово встановленого лічильника газу з обмінного фонду протягом двох місяців з дати його зняття;

якщо лічильник газу, що перебуває у власності побутового споживача, визнаний відповідним органом у сфері метрології та метрологічної діяльності непридатним до подальшої експлуатації, рішення про доцільність його ремонту приймає Оператор ГРМ, ураховуючи технічні та економічні чинники. У разі прийняття Оператором ГРМ рішення про доцільність ремонту Оператор ГРМ зобов’язаний встановити відремонтований лічильник газу побутового споживача замість тимчасово встановленого лічильника газу з обмінного фонду протягом двох місяців з дати його зняття.

У разі прийняття Оператором ГРМ рішення про недоцільність проведення ремонту лічильника газу Оператор ГРМ зобов’язаний протягом п’ятнадцяти робочих днів після результатів проведення періодичної повірки (але не пізніше двомісячного строку після зняття лічильника газу на періодичну повірку) безкоштовно встановити власний розрахунковий лічильник газу (типорозміром не більше лічильника газу побутового споживача) для подальших комерційних розрахунків і в цей самий строк повернути побутовому споживачу його лічильник газу та письмово повідомити споживача про результати проведення періодичної повірки і прийняте рішення щодо недоцільності ремонту лічильника газу. У такому разі побутовий споживач не може відмовитись від встановлення лічильника газу Оператора ГРМ.

Тож за рахунок Оператора ГРМ здійснюються роботи, пов’язані з періодичною повіркою, обслуговуванням та ремонтом лічильників газу побутових споживачів (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж). При цьому, якщо лічильник газу визнаний відповідним органом у сфері метрології та метрологічної діяльності непридатним до подальшої експлуатації, Оператор ГРМ зобов’язаний відремонтувати лічильник газу побутовому споживачу за свій рахунок, а у разі прийняття Оператором ГРМ рішення про недоцільність проведення ремонту лічильника газу Оператор ГРМ зобов’язаний безкоштовно встановити власний розрахунковий лічильник газу.

Заходи реагування Уповноваженого.

Уповноваженим було відкрито провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина, в рамках якого, з метою забезпечення права заявника на повернення лічильника обліку природного газу надано рекомендації НКРЕКП провести відповідну перевірку та вжити заходів реагування.

За результатами проведеної перевірки НКРЕКП встановила порушення в діях газопостачальника та зобов’язала повернути лічильник споживачу.

Газопостачальник поінформував про повернення споживачу лічильника.

За результатами вжитих Уповноваженим заходів реагування право споживача на повернення лічильника газу поновлено.

!Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

на гарячу лінію: 0800501720;

за тел. 044-299-74-08