13/07/2023 08:51

За реагування Уповноваженого поновили право жительки Дніпропетровщини як побутового споживача послуг з електропостачання: скасували неправомірно нараховану заборгованість

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернулася жителька Дніпропетровщини зі скаргою на неправомірні дії електропостачальника, який погрожує припинити постачання електричної енергії до її об’єкта. Заявниця повідомила, що електропостачальник самовільно змінив умови договору про постачання електричної енергії та почав здійснювати нарахування за тарифом «непобутовий споживач», розмір якого в декілька раз є вищим за раніше чинний тариф «побутовий споживач».

Згідно з поясненнями електропостачальника, вказані дії вчиненні з огляду на те, що об’єкт нерухомого майна заявниці (гараж), який підключено до електричної мережі належить до об’єктів нежитлової нерухомості.

У зв’язку зі мною тарифу електропостачальник здійснив перерахунок вартості послуг та надіслав заявниці попередження про відключення об’єкта від постачання електричної енергії через наявну заборгованість.

Роз’яснюємо! Відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ), об’єкт побутового споживача – квартира, житловий будинок (частина будинку), приватне домогосподарство, садовий будинок та інші об’єкти житлової нерухомості, визначені у пункті 14.1.129 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), що належать індивідуальному побутовому споживачу на праві власності або користування та яким присвоєні окремі адреси.

Відповідно до пункту 14.1.129¹ Кодексу до об’єктів нежитлової нерухомості належать гаражі (наземні й підземні) та криті автомобільні стоянки.

Нагадуємо! В умовах воєнного стану, запровадженого Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 05 березня 2022 року № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану», відповідно до положень якої до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється, зокрема припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їхньої неоплати або оплати не в повному обсязі. До категорії населення, на яку поширюється дія вказаної вище постанови відносяться побутові споживачі електроенергії.

Уповноваженим було відкрито провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина, в межах якого надано рекомендації НКРЕКП провести перевірку щодо правомірності дій електропостачальника та вжити заходів з метою забезпечення додержання прав заявниці на отримання послуг з постачання електроенергії.

Встановлено, що об’єкт нерухомого майна заявниці не є гаражем, а є індивідуальним житловим будинком з надвірними будівлями, а тому дії електропостачальника є неправомірними та не відповідають положенням ПРРЕЕ.

У зв’язку із цим, НКРЕКП надала рекомендації електропостачальнику на підставі отриманої від Оператора системи розподілу інформації щодо фактичних даних лічильника провести із споживачем звірку щодо спожитої та сплаченої електричної енергії до та після внесення змін до договору про постачання електричної енергії, а також вжити заходів щодо забезпечення прав заявниці як побутового споживача на отримання послуг з постачання електроенергії.

З метою з’ясування стану виконання рекомендацій НКРЕКП, Офіс Уповноваженого надіслав запит до електропостачальника, який поінформував, що заявка про припинення постачання електричної енергії за адресою об’єкта заявниці скасована.

Із заявницею продовжили договірні відносини за тарифом «Побутовий». У базі даних установка (гараж) видалена з розрахунків, а нарахування по тарифу «Непобутовий споживач» скасовані.

Таким чином, за результатами вжитих Уповноваженим заходів реагування право заявниці як побутового споживача послуг з електропостачання поновлено.

Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до

Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

- за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

- на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

- на гарячу лінію: 0800501720;

- за тел. 044-299-74-08.