01/10/2025 10:32

Відвідування відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання «Затишок» КНП «Вікнянський центр надання соціальних послуг»

У межах Національного превентивного механізму відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких що принижують гідність, видів поводження та покарання, на підставі статей 13, 191, 22 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» моніторинговою групою у складі Представника Уповноваженого у Чернівецькій області, головного спеціаліста Відділу сприяння роботі регіональних представництв Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та представниці громадської організації 23.09.2025 здійснено відвідування відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання «Затишок» комунального некомерційного підприємства «Вікнянський центр надання соціальних послуг»
(далі – відділення, заклад).

Під час відвідування закладу група НПМ ознайомилась з умовами проживання, облаштуванням житлових приміщень, харчуванням, організацією культурного дозвілля, рівнем надання першої медичної допомоги.

Відповідно до положення про заклад, відділення утворюється для обслуговування громадян, до якого на постійне або тимчасове проживання, повне державне утримання безоплатно приймаються одинокі громадяни похилого віку, особи з інвалідністю, хворі, які відповідно до висновку лікарсько-консультаційної комісії закладу охорони здоров’я за станом здоров’я не здатні до самообслуговування, потребують постійного стороннього догляду та допомоги, соціально-побутових, соціально-медичних та інших соціальних послуг. 

Відділення розраховане на перебування 30 осіб. На день відвідування у Центрі перебувало 29 осіб (з них 8 – особи з інвалідністю): 7 чоловіків та 22 жінок.

Відділення розміщується у одному двоповерховому корпусі, у якому наявні 10 житлових кімнат. У кожній кімнаті передбачено розміщення від 2 до 4 осіб. Усі ліжка підопічних є функціональними ліжками. Окрім цього, облаштовано: простір для прийому їжі, кухню, 2 санвузли та 2 душові кімнати, пральну кімнату, а також кімнату для дозвілля.

Також, заклад має неогороджену територію, великий задній двір із лавами та простором для прогулянок. Проводяться розважальні заходи для підопічних відділення.

У закладі підопічних забезпечено тумбами для зберігання особистих речей, регулярним та за потреби дієтичним харчуванням, засобами особистої гігієни та змінним одягом, предметами зв’язку із зовнішнім світом – телебаченням та мережею Інтернет, умовами відпочинку всередині та ззовні будівлі закладу. Підопічних з маломобільних категорій населення забезпечено кріслами колісними, милицями та іншими засобами відповідно до потреб осіб з інвалідністю.

У відділенні обладнаний ізолятор на 3 ліжко-місця для ізоляції новоприбулих осіб, а також підопічних з ознаками інфекційних захворювань для недопущення подальшого розповсюдження захворювань серед підопічних та працівників закладу.

Підопічні контактні, позитивно реагують на відвідувачів. Персонал виконує професійні обов’язки відповідно до встановлених вимог.

У закладі забезпечено доступ до питної води, зокрема у коридорі та всіх житлових кімнатах в доступних місцях наявні бутлі з питною водою.

Скарг на неналежне поводження, якість догляду та умови проживання від підопічних до групи НПМ не надходило.

Проте, під час відвідування групою НПМ було відмічено ряд недоліків, які можуть призводити до порушення прав підопічних, зокрема:

  • на життя та безпеку (підвальні приміщення, які використовуються як найпростіше укриття, потребують ремонту та обладнання відповідно до вимог чинного законодавства);
  • на доступність, зокрема, для осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення (у закладі відсутні горизонтальні поручні в коридорах, а також ліфт або підйомник для забезпечення можливості без сторонньої допомоги здійснювати прогулянки підопічними, які відносяться до маломобільних груп населення та проживають на другому поверсі, відсутні кнопки виклику персоналу);
  • на достатній життєвий рівень, що полягає в недотриманні норм житлової площі на одного підопічного та недостатності твердого інвентарю (шаф) для зберігання особистих речей – речі підопічних зберігаються під ліжками;
  • на охорону здоров’я та медичну допомогу (у закладі відсутня ліцензія на провадження господарської діяльності з медичної практики).

За результатами відвідування до відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання «Затишок» комунального некомерційного підприємства «Вікнянський центр надання соціальних послуг», а також компетентних органів будуть скеровані відповідні листи та рекомендації щодо усунення виявлених порушень та недопущення їх у подальшій діяльності закладу.

Нагадуємо, що у разі порушення прав людини і громадянина можна звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

  • за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
  • на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;
  • на гарячу лінію: 0 800 501 720, 044 299 74 08.