12/09/2022 14:54

Уповноваженим відкрито провадження в справах про порушення головами Здолбунівської та Дубенської міських рад Рівненської області права на інформацію

За зверненням громадянки Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини відкрито два провадження у справах про порушення головами Здолбунівської та Дубенської міських рад Рівненської області права на інформацію, гарантованого Конституцією України та Законом України «Про доступ до публічної інформації» (далі — Закон №2939).

В одній справі Здолбунівський міський голова на запит заявниці надав інформацію щодо розміру окладу та декларацію про доходи, але відмовив у наданні інформації про трудову діяльність однієї з керівниць Здолбунівського закладу дошкільної освіти, посилаючись на те, що матиме місце розголошення персональних даних цієї керівниці.

Проте, Закон України «Про дошкільну освіту» висуває вимоги щодо особи, яка може обіймати посаду керівника закладу дошкільної освіти (наявність громадянства України, вищої освіти, вільне володіння державною мовою, стаж педагогічної роботи не менше трьох років тощо), тому запитувана інформація щодо інформації про трудову діяльність такого керівника є публічною в розумінні Закону №2939 і не може бути віднесена до конфіденційної. Така позиція викладена і в пункті 5.8. Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29.09.2016 №10 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації».

В іншій справі Дубенський міський голова відмовив заявниці в наданні інформації щодо розміру нарахованої та виплаченої заробітної плати Дубенському міському голові та його заступникам у період із січня по червень 2022 року, мотивуючи це тим, що на період дії на території України правового режиму воєнного стану доступ до запитуваної інформації обмежено.

Проте, відповідно до пункту 1 частини 1 статті 15 Закону №2939 розпорядники інформації зобов’язані оприлюднювати інформацію про принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права.

Обставини непереборної сили (зокрема, воєнний стан) повинні зумовлювати в розпорядника технічну неможливість надати запитувану інформацію. Проте, відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 (зі змінами) та цифрової мапи (у реальному часі), запущеної Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України та Міністерством цифрової трансформації, жодна з територіальних громад Рівненської області не включена до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Виходячи з викладеного вище, заявниці неправомірно не надано запитувану інформацію та необґрунтовано обмежено доступ до неї на період запровадження на території України воєнного стану.

Як наслідок, враховуючи обставини справ, на підставі статті 13 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини», статей 254, 255, 256 КУпАП, Порядку оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженого наказом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 16.02.2015 №3/02-15, головним спеціалістом Відділу регіонального представництва в північних областях Секретаріату Уповноваженого складено протоколи про вчинення адміністративного правопорушення за частиною 2 статті 2123 КУпАП (ненадання інформації) стосовно Здолбунівського та Дубенського міських голів, відповідно, та скеровано до місцевих судів для розгляду по суті.

Фото з відкритих джерел.