05/06/2024 10:32

Українці на ТОТ не повинні нести кримінальну відповідальність за ведення господарської діяльності!

Громадянам України на ТОТ для забезпечення своїх базових потреб все складніше уникати контактів з окупаційною адміністрацією!

Закон № 2108-IX КК України доповнили статтею 111-1 про колабораційну діяльність, що криміналізує передачу ресурсів та взаємодію з державою-агресором. Проблема в тому, що ч. 4 ст. 111-1 ККУ не зазначає мотивів чи мети вчинення кримінального правопорушення, адже мотивами таких дій може бути виживання чи збереження майна.

Ускладнює ситуацію також те, що ч. 2 ст. 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» дозволяє здійснення господарської діяльності громадянами України на ТОТ виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.

Омбудсман України Дмитро Лубінець звертає увагу законодавців на проблеми ведення господарської діяльності на ТОТ!

За міжнародними нормами, окупаційна влада повинна підтримувати добробут населення, але РФ ігнорує ці вимоги. Україна має захищати права населення на ТОТ, дозволивши господарську діяльність для забезпечення базових потреб у харчуванні, ліках, житлово-комунальних послугах тощо.

Для розв'язання проблем із застосуванням ч. 4 ст. 111-1 ККУ зареєстровано кілька законопроєктів.

Законопроєкт № 7570 пропонує вважати кримінально-карною діяльність, узгоджену з державою-агресором, яка передбачає податкові платежі на її користь. Проте, підприємці на ТОТ не можуть не реєструватися в незаконно створених органах і просто вимушені сплачувати податки.

Законопроєкт також пропонує не вважати колабораційною діяльністю співпрацю з державою-агресором, спрямовану на забезпечення життєдіяльності населення, якщо вона є вимушеною. Однак, запропоновані положення мають оціночний характер, що не виключає втручання у права особи під час досудового розслідування.

Також уряд зареєстрував законопроєкти № 7646 та № 7647, де зокрема передбачають перелік правомірних видів господарської діяльності на ТОТ. Правозахисники наполягають на встановленні чіткого переліку заборонених діянь у ч. 4 ст. 111-1 ККУ замість переліку дозволених.

Законопроєкт № 9236 пропонує доповнити ст. 13 Закону України про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на ТОТ України, легалізуючи надання комунальних послуг на окупованих територіях. Суттєвим недоліком законопроєкту є неврахування територій, окупованих з 2014 року.

Через сумнівну правову визначеність норми про кримінальну відповідальність за колабораціонізм щодо господарської діяльності, існує ризик суттєвих негативних наслідків:

  • визнання КСУ відповідної норми про кримінальну відповідальність неконституційною, що унеможливить притягнення до кримінальної діяльності справжніх колаборантів,
  • встановлення ЄСПЛ порушень прав людини у конкретних випадках,
  • ухвалення виправдувальних вироків судами, що може й не поновлювати повною мірою права особи, оскільки під час досудового розслідування її права можуть порушуватися аж до втрати майна,
  • пропаганда окупантів може використовувати недосконалість законодавства, що спонукатиме громадян-підприємців відмовлятися від зв’язків з Україною.

Уповноважений пропонує Кабінету Міністрів України та Верховній Раді України спільними зусиллями напрацювати документ, що однозначно трактуватиме норму про види господарської діяльності, які дозволяється провадити населенню ТОТ, включаючи території, що були окуповані з 2014 року.

«На окупованих територіях живуть наші громадяни, ми маємо їх підтримувати, а не карати за буденну діяльність із метою забезпечення мінімально необхідного рівня життя», – резюмував Уповноважений.