17/11/2022 17:49

Роз’яснення щодо законного перебування на території Україні іноземців, у тому числі громадян РФ

З початком широкомасштабної військової агресії РФ проти України гостро постало питання законного перебування на території Україні іноземців, у тому числі громадян країни-агресора.

Питання законного перебування на території України громадян Російської Федерації, у зв’язку із закінченням строку дії посвідок на тимчасове проживання, вимагало втручання та контролю зі сторони Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. З метою недопущення порушення прав людини та громадянина, ураховуючи те, що на розгляд Уповноваженого надходили звернення громадян Російської Федерації, у тому числі від осіб, що перебувають у шлюбі із громадянами України, мають сім’ї, провадять господарську діяльність та сплачують податки, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини було взято дане питання на особистий контроль та доручено Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини вжити заходів щодо недопущення порушення прав та свобод іноземців, за наявності у таких законних підстав для перебування в Україні.

За результатами зустрічей та консультацій, наради під головуванням Уповноваженого, що відбулася 23.10.2022 було прийнято ряд важливих рішень, які втілилися у постанові Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання Державною міграційною службою адміністративних послуг в умовах воєнного стану» від 01.11.2022 №1232, якою врегульовано питання надання територіальними органами/територіальними підрозділами Державної міграційної служби адміністративних послуг громадянам Російської Федерації.

Згідно із пунктом першим зазначеної постанови розгляд заяв про оформлення дозволу на імміграцію, оформлення посвідок на постійне чи тимчасове проживання – зупиняється до часу врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, щодо прийняття нових заяв від громадян Російської Федерації із зазначених питань – заявника інформується про відмову в прийнятті документів.

Проте такі обмеження стосуються не всіх громадян, пов’язаних з країною агресором. Так, пунктом другим постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання Державною міграційною службою адміністративних послуг в умовах воєнного стану» від 01.11.2022 №1232 визначено коло осіб, які повинні протягом 30 днів з дня набрання чинності цією постановою звернутися за обміном посвідки на тимчасове проживання, якщо строк звернення за її обміном настав у період з 24 лютого 2022 р. до дня набрання чинності цією постановою.

Обмеження не поширюються на осіб, що мають законні підстави для оформлення дозволу на імміграцію та посвідки на постійне проживання, передбачені пунктами 4, 6 та 9 частини другої та пунктами 1, 2 та 4 частини третьої статті 4 Закону України «Про імміграцію», осіб, що мають підстави для оформлення посвідки на тимчасове проживання, передбачені частинами четвертою, п’ятнадцятою, шістнадцятою статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», або інші передбачені цією статтею підстави за умови підтримки їх заяв про оформлення посвідки на тимчасове проживання письмовим клопотанням центрального органу виконавчої влади, до повноваження якого належить сфера діяльності таких осіб, а також осіб, що звернулися із заявами про продовження строку перебування в інших випадках, крім передбачених абзацами другим та третім цього пункту, якщо рішення за такими заявами приймаються Головою Державної міграційної служби або його заступниками.

Дозвіл на імміграцію надається в межах квоти імміграції. Пунктами 4, 6 та 9 частини другої статті 4 Закону України «Про імміграцію» встановлено, що квота імміграції встановлюється Кабінетом Міністрів України у визначеному ним порядку для осіб, які є повнорідними братом чи сестрою, дідом чи бабою, онуком чи онукою громадян України; батьками, чоловіком (дружиною) іммігранта та його неповнолітні діти та осіб, які прослужили у Збройних Силах України три і більше років.

Зауважуємо, що квота імміграції – це гранична кількість іноземців та осіб без громадянства, яким передбачено надати дозвіл на імміграцію протягом календарного року.

Частиною третьою статті 4 Закону України «Про імміграцію» визначено, що дозвіл на імміграцію поза квотою імміграції надається певнім категоріям громадян, у тому числі, з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання Державною міграційною службою адміністративних послуг в умовах воєнного стану» від 01.11.2022 №1232, особам, на яких не поширюються обмеження, а саме: одному з подружжя, якщо другий з подружжя, з яким він перебуває у шлюбі понад два роки, є громадянином України, дітям і батькам громадян України; особам, які є опікунами чи піклувальниками громадян України, або перебувають під опікою чи піклуванням громадян України; особам, імміграція яких становить державний інтерес для України.

Визначені в постанові Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання Державною міграційною службою адміністративних послуг в умовах воєнного стану» від 01.11.2022 №1232 обмеження також не поширюються, з врахуванням частин 4, 15, 16 статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» на громадян країни-агресора, які відповідно до закону прибули в Україну для працевлаштування або укладення гіг-контракту, громадян РФ, які прибули в Україну з метою возз'єднання сім'ї з особами, які є громадянами України, або під час перебування на законних підставах на території України уклали шлюб з громадянами України та отримали посвідку на тимчасове проживання.

Таким чином, за наявності підстав, визначених постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання Державною міграційною службою адміністративних послуг в умовах воєнного стану» від 01.11.2022 №1232, законами України «Про імміграцію» та «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» іноземці, пов’язані з країною агресором зобов’язані протягом 30 днів з дня набрання чинності цією постановою звернутися за обміном посвідки на тимчасове проживання.