08/09/2023 10:56

Офіс Омбудсмана долучився до круглого столу «Створення системи позасудового вирішення споживчих спорів в Україні»

Директор Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Світлана Глущенко та начальник відділу прав споживачів Юрій Бабенко взяли участь у засіданні круглого столу, на якому обговорювалися питання створення системи позасудового вирішення споживчих спорів в Україні та удосконалення законодавства про захист прав споживачів. Захід організовано та проведено за ініціативи Міністерства економіки України.

Акцентуємо на важливості створення в Україні системи позасудового вирішення споживчих спорів!

10 червня 2023 року, на заміну застарілому Закону України «Про захист прав споживачів» від 12 травня 1991 року № 1023-XII, Верховна Рада України прийняла новий Закон України «Про захист прав споживачів» № 3153-IX.

На необхідності прийняття нового законодавства про захист прав споживачів Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини Дмитром Лубінцем наголошено у Щорічній доповіді про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні у 2022 році та надано відповідні рекомендації Парламенту.

Закон № 3153 набирає чинності через один рік з дня його опублікування, але не раніше дня припинення чи скасування воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, крім:

частин сьомої – одинадцятої статті 11 цього Закону, які набирають чинності через рік з дня набрання чинності цим Законом;

положень про Портал е-покупець, які набирають чинності з дня введення в експлуатацію Порталу е-покупець відповідним рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері цифрової економіки, але не пізніше ніж через три роки з дня набрання чинності цим Законом.

Новелою  Закону № 3153 є запровадження порядку позасудового врегулювання спорів, якого немає у діючому на сьогодні Законі № 1023.

Механізм позасудового врегулювання споживчих спорів вже давно застосовується в США і європейський країнах та є успішним.

Чому механізм позасудового врегулювання споживчих спорів є важливим та необхідним для України? Чи буде він позитивним для споживачів?

Стаття 40  Закону № 3153 передбачає:

1. Захист прав споживачів може здійснюватися органами позасудового врегулювання спорів між споживачем та суб’єктом господарювання. Порядок створення, статус та умови функціонування таких органів визначаються окремим законодавством. Зокрема, частиною п’ятою Розділом IX «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 3153 визначено, що Уряд у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом має подати на розгляд парламенту проєкт закону про позасудове врегулювання спорів між споживачем та суб’єктом господарювання.

2. Органи позасудового врегулювання спорів розглядатимуть справи, які стосуються:

продукції, придбаної на суму не більше ніж 50 тисяч гривень;

порушень порядку гарантійного ремонту або заміни продукції;

порушень умов доставки товарів, придбаних за договорами, укладеними поза офісним чи торговельним приміщенням (онлайн).

3. Рішення, винесені органами позасудового врегулювання спорів відповідно до їх компетенції, є обов’язковими для виконання суб’єктами господарювання.

У разі незгоди однієї із сторін з рішенням органу позасудового врегулювання спорів така сторона звертається з відповідним позовом до суду, до якого додається винесене по справі рішення органу позасудового врегулювання спорів. При цьому споживач має право звернутися до компетентного органу.

В ході засідання круглого столу начальник відділу прав споживачів Юрій Бабенко поінформував учасників щодо проведеного Офісом Уповноваженого моніторингу про вирішення у період воєнного стану спорів, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» в судовому порядку та про важливість створення системи позасудового вирішення споживчих спорів в Україні, необхідності розроблення відповідного закону з огляду на результати проведеного моніторингу.

Офісом Уповноваженого встановлено, що у 2022 році до судів надійшло 4 134 позовних заяв від громадян щодо порушення їх прав як споживачів. При цьому у судах на розгляді перебувало вже 6 537 судових справ стосовно застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів». Також, до судів надійшло 160 214 заяв наказного провадження про стягнення із споживачів заборгованості за оплату житлово-комунальних, телекомунікаційних та інших послуг. Видано 117 404 судових наказів.

Юрій Бабенко зазначив, що наявність механізму позасудового вирішення споживчих спорів дозволить споживачам ефективніше та швидше, що є важливим, захисти та поновити свої права. Оскільки, судовий процес розв’язання таких спорів є довготривалим, при цьому споживач повинен мати навички та знання щодо підготовки процесуальних документів.

За результати круглого столу ухвалено рішення про створення відповідних робочих груп з напрацювання відповідного законодавства, до їх буде залучено працівників Офісу Уповноваженого.