07/02/2024 16:15

Моніторинг у рамках Національного превентивного механізму приватного геріатричного пансіонату «Домашній очаг» у місті Харків

В рамках Національного превентивного механізму відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких що принижують гідність, видів поводження та покарання, на підставі статей 13, 191, 22 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» моніторинговою групою у складі представника Уповноваженого у Харківській області, працівника регіонального представництва та представника громадськості здійснено візит до приватного пансіонату «Домашній очаг» для осіб похилого віку та осіб з інвалідністю у місті Харків.

Пансіонат є приватним стаціонарним закладом соціального захисту, що створений для цілодобового проживання (перебування) та догляду за громадянами похилого віку та особами, які за станом здоров’я потребують стороннього догляду, соціально-побутового, медичного обслуговування та соціальних послуг.

В будівлі пансіонату десять кімнат, які розраховані на розміщення від трьох до п’яти осіб. Окрім цього в наявності: їдальня, кухня, санвузли, що частково адаптовані для користування осіб з порушенням рухових функцій, дві пральні, а також місця для дозвілля.

Під час візиту у закладі перебувало 48 мешканців. Під час моніторингу група звернула увагу на адаптацію будівлі закладу для мешканців з інвалідністю, дотримання протипожежної безпеки, забезпечення гідних умов перебування, санітарно-гігієничних умов, умов приватності та безбар’єрності на території закладу, забезпечення прав осіб на медичну допомогу, на зв’язок із зовнішнім світом. Окрім цього учасники моніторингової групи мали змогу поспілкуватись з персоналом та пацієнтами щодо умов перебування та догляду у приватному пансіонаті.

Працівниками закладу проводиться належне прибирання в спальних кімнатах та приміщеннях загального користування. Забезпечується догляд за особами похилого віку: надається допомога у годуванні, здійсненні індивідуальних санітарно-гігієнічних процедур.

У закладі мешканців приватного пансіонату забезпечено власними шафами та тумбами для зберігання особистих речей, регулярним та за потреби дієтичним харчуванням, засобами особистої гігієни та змінним одягом, чистою змінною постільною білизною, предметами зв’язку із зовнішнім світом – телебачення та мережа Інтернет, службовим телефоном для зв’язку з родичами, умовами відпочинку всередині та ззовні будівлі пансіонату. Всіх підопічних забезпечено кріслами колісними, милицями та іншими засобами відповідно до потреб осіб з інвалідністю.

Водночас моніторингова група зафіксувала недостатнє забезпечення інклюзивності простору у пансіонаті, відсутність протипожежної сигналізації та засобів протипожежної безпеки, неналежні умови зберігання медичних препаратів для пацієнтів та порушення права на доступ до питної води.

Зокрема, щодо вимог доступності, іклюзивності та безбар’єрності простору пансіонату, то він лише частково пристосований до потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, що порушує вимоги ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд», а саме: заклад не обладнано ліфтами або підйомниками біля зовнішніх та внутрішніх сходів; поручні забезпечені лише у санвузлах та на сходах. Окрім цього, відсутні кнопки виклику персоналу для мешканців пансіонату.

Щодо протипожежного стану, то відсутня пожежна сигналізація та засоби гасіння пожежі, що порушує вимоги Правил пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417.

В ході моніторингового візиту встановлено, що у житлових кімнатах, у яких проживає більше, ніж одна особа, відсутні ширми для забезпечення приватності під час здійснення індивідуальних гігієнічних процедур, що є порушенням пункту 34 розділу ІІІ Стандартів Європейського комітету з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводження чи покарання.

Порушено право підопічних на отримання інформації про свої права та обов’язки. В закладі відсутні інформаційні стенди про права та обов’язки мешканців, що містять інформацію про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, інформацію про можливість отримання безоплатної правової допомоги, контактні дані структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, Національної поліції, контактні дані державних та недержавних правозахисних організацій.

Після проведення моніторингу його результати було обговорено з персоналом закладу, а також буде підготовлено звіт із відповідними рекомендаціями щодо усунення порушених прав.

Нагадуємо, що у разі порушення прав людини і громадянина можна звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

• за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

• на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua ;

• на гарячу лінію: 0800501720;

• за тел. 044-299-74-08.