03/11/2023 12:51

Моніторинг додержання житлових прав громадян Хмільницькою міською радою Вінницької області

Департамент моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини здійснив дистанційний моніторинг до Хмільницької міської ради Вінницької області (далі – об’єкт моніторингу) щодо додержання житлових прав громадян.

Крім того, під час моніторингу досліджувались питання організаційних заходів та кількісних показників виконання вимог двох Порядків, положення яких затверджено постановами Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284 «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» (далі – Порядок № 284) та від 19 квітня 1993 р. № 284 «Про затвердження Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд» (далі – Порядок № 473).

Моніторингом встановлено:

- рішенням виконавчого комітету об’єкта моніторингу від 28.03.2023 № 148 створено комісію з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. Також затверджено Положення з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (рішення виконавчого комітету об’єкта моніторингу від 11.12.2018 № 489), форму Акта про визначення розміру збитків та форму Договору про добровільне відшкодування збитків спричинених власникам землі та землекористувачам;

- об’єктом моніторингу попередній розрахунок збитків проводиться на підставі даних про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, чим порушено пункт 4 Порядку № 284, оскільки розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених або необхідних витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості). Крім того, відповідно до статті 13 Закону України «Про оцінку земель», експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру майнової шкоди, збитків власникам або землекористувачам у випадках, встановлених законом або договором;

- об’єктом моніторингу, всупереч законодавству: не ведеться в установленому порядку єдиний державний реєстр громадян, які потребують поліпшення житлових умов; не ведеться облік громадян, які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення; не затверджено місцеві програми розвитку соціального житла; не ведеться облік житлового фонду; не ведеться облік нежилих приміщень на території об’єкта моніторингу незалежно від форм власності; не ведеться та оприлюднюється перелік об’єктів комунальної власності, які можуть використовуватися як соціальні, та які можуть бути надані громадянам із соціального квартирного обліку; не затверджена місцева програма передачі гуртожитків у власність територіальної громади; не ведеться облік осіб, які проживають в гуртожитках на умовах найму (оренди); не оприлюднено останнє рішення про надання  відповідно до закону громадянам, які потребують соціального захисту, безоплатного житла або за доступну для них плату; не ведеться реєстр заяв громадян, які потребують надання житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання.

- станом на 01.01.2023 кількість сімей та одиноких осіб, які перебувають на квартирному обліку, зокрема, які обліковуються в загальній черзі, тих, хто користуються правом першочергового та позачергового забезпечення житлом, а також кількість сімей та одиноких осіб, які перебувають на соціальному квартирному обліку становила 173 осіб/сімей, а станом на 01.01.2022 – становила 163 осіб/сімей, при цьому в 2021 та 2022 роках житло не надавалось особам/сім’ям із даних черг;

- відсутність наданого житла сім’ям та одиноким особам, які перебувають на квартирному обліку, свідчить про недостатнє фінансування цього напрямку.

За результатами здійсненого моніторингу підготовлено звіт із зазначенням проблемних питань, які було виявлено під час моніторингу, та об’єкту моніторингу надані рекомендації щодо їх усунення. Також під час моніторингу встановлено, що чинний Порядок № 284 не відповідає умовам воєнного стану, відповідні рекомендації будуть надані Міністерству аграрної політики та продовольства України.