11/12/2023 11:21

Моніторинг додержання житлових прав громадян Гайсинською міською радою Вінницької області

Департамент моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини здійснив дистанційний моніторинг Гайсинської міської ради Вінницької області (далі – об’єкт моніторингу) щодо додержання житлових прав громадян.

Крім того, під час моніторингу досліджувались питання організаційних заходів та кількісних показників виконання вимог двох Порядків, положення яких затверджено постановами Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284 «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» (далі – Порядок № 284) та від 19 квітня 2022 р. № 473 «Про затвердження Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд» (далі – Порядок № 473).

Моніторингом встановлено:

- об’єктом моніторингу рішенням виконавчого комітету Гайсинської міської ради Вінницької області від 27.07.2022 № 161 створено комісію щодо визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Гайсинської міської територіальної громади та затверджено її персональний склад, затверджено Положення про комісію щодо визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Гайсинської міської територіальної громади, а також форми: Акта з визначення обсягу збитків, Форму повідомлення про рішення комісії, Договору про добровільне відшкодування збитків, що відповідає вимогам пункту 2 Порядку № 284;

- абзацом другим пункту 2 Порядку № 284 передбачено, що окрім представників виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, до складу комісій включаються, зокрема представники територіальних органів Держгеокадастру, Держекоінспекції, фінансових органів, проте до складу комісії, утвореної рішенням виконавчого комітету Гайсинської міської ради Вінницької області від 27.07.2022 № 161 не включено представників територіальних органів Держгеокадастру, Держекоінспекції.

До об’єкта моніторингу від громадян щодо пошкодженого або знищеного майна (житла) з моменту запровадження воєнного стану надійшло 13 заяв, за якими здійснено попередні візуальні огляди пошкоджених об’єктів внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, зокрема житлового фонду (житла).

Водночас об’єктом моніторингу не розроблено та не затверджено план робіт, не оприлюднено його на офіційному вебсайті з обстеження пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації об’єктів, зокрема, житлового фонду (житла).

Проведено 13 комісійних обстеження пошкоджених об’єктів житлового фонду (житла), за результатами яких складено 6 актів комісійного обстеження.

Однак об’єктом моніторингу не визначено за результатами комісійного обстеження, категорій пошкоджень об’єктів житлового фонду (житла) та не прийнято відповідні рекомендації щодо робіт, які необхідно виконати, а саме: 

1) виконати роботи з відновлення шляхом ремонту, в тому числі капітального ремонту;
2) виконати роботи з відновлення шляхом капітального ремонту, реконструкції;
3) виконати невідкладні роботи щодо демонтажу (ліквідації).

Водночас об’єктом моніторингу, всупереч законодавству:

- не ведеться облік житлового фонду;

- не ведеться перелік об’єктів комунальної власності, які можуть використовуватися як соціальні та які можуть бути надані громадянам із соціального квартирного обліку;

- не ведеться облік нежилих приміщень на території об’єкту моніторингу незалежно від форм власності;

- не ведеться облік громадян, які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення;

- не затверджено місцеву програму розвитку соціального житла.

Станом на 01.01.2023 кількість сімей та одиноких осіб, які перебувають на квартирному обліку, зокрема, які обліковуються в загальній черзі, тих, хто користуються правом першочергового забезпечення житлом та тих, хто користуються правом позачергового забезпечення житлом становила 201 осіб/сімей, а станом на 01.01.2022 – 196 осіб/сімей, при цьому за 2021-2022 роки сім’ї (одинокі особи) із даних черг житло не отримали.

Відсутність наданого житла сім’ям та одиноким особам, які перебувають на квартирному обліку, свідчить про недостатнє фінансування цього напряму.

За результатами здійсненого моніторингу підготовлено звіт із зазначенням проблемних питань, які було виявлено під час моніторингу, та об’єкту моніторингу надані рекомендації щодо їх усунення. Також під час моніторингу встановлено, що чинний Порядок № 284 не відповідає умовам воєнного стану, відповідні рекомендації будуть надані Міністерству аграрної політики та продовольства України.