29/12/2022 17:27

Моніторинг додержання прав різних груп жінок і чоловіків, особливо із числа вразливих категорій, Київською міською військовою адміністрацією

Департамент моніторингу додержання рівних прав і свобод, прав національних меншин, політичних та релігійних поглядів здійснив безвиїзний моніторинг дотримання Київською міською військовою адміністрацією (далі – Київська МВА) прав і свобод та забезпечення потреб різних груп жінок і чоловіків, особливо із числа вразливих категорій, в умовах воєнного стану в Україні.

В ході моніторингу вивчались питання додержання прав i свобод різних груп жінок і чоловіків, зокрема в умовах воєнного стану, відповідно до Конвенції ООН про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок, Загальної рекомендації Комітету з ліквідації дискримінації щодо жінок № 30, Резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека».

Зокрема, за результатами моніторингу встановлено, що в Київській громаді для забезпечення оперативної координації заходів з вирішення проблемних питань у гуманітарній та соціальній сферах: створено гуманітарний штаб; оцінка і аналіз базових потреб жінок і чоловіків, особливо із числа вразливих груп, які постраждали від війни та потребують допомоги з урахуванням критеріїв пріоритетності здійснюється шляхом опитування у центрах підтримки переселенців «Наш Краматорськ», «ЯМаріуполь», Міському та районних центрах соціальних служб, Центрі соціальної, професійної та трудової реабілітації людей з інвалідністю, Центрах сім’ї та жінок, Центрі гендерної рівності, протидії та запобігання домашньому насильству, Центрах комунікації, Київському міському центрі допомоги учасникам АТО, Київській міській організації Червоного Хреста України.

Київська МВА співпрацює з громадськими організаціями, зокрема з ГО «Київська міська організація Червоного Хреста України», «Новий Соціальний Вектор», «Ліга соціальних працівників України», «Материнська любов», «Спілка жінок міста Києва», Київське міське відділення «Спілки Самаритян України» та міжнародні організації: ООН Жінки, Фонд народонаселення ООН в Україні та іншими напрацьовані пропозиції до проектів: «Перша психологічна допомога жінкам і дівчатам Києва»; «Концепція реінтеграції та підтримки киян – ветеранів війни, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України у війні з російським агресором»; «Реорганізація Київського міського будинку ветеранів і Київського міського центру допомоги учасникам АТО шляхом їх об’єднання та створення на базі установ центру комплексної підтримки учасників бойових дій «Київ мілітарі хаб».

На сайті Київської МВА розміщено інформації щодо 100 найкращих ініціатив в рамках співпраці міської влади із громадським сектором https://cutt.ly/S09nRaK.

Пункти тимчасового перебування/проживання для внутрішньо переміщених осіб в м. Київ не створювались, зокрема через відсутність вільних об’єктів, які можна було б використати задля цього. Натомість внутрішньо переміщені особи/сім’ї розміщувались/розміщуються самостійно, при цьому власники житла, які надають послуги з розміщення, використовують своє право на отримання компенсаційних виплат, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 333 від 19.03.2022 «Про затвердження Порядку компенсації витрат за тимчасове розміщення внутрішньо переміщених осіб, які перемістилися у період воєнного стану».

Можливості дівчат, хлопців, зокрема із числа вразливих груп, у доступі до освітніх послуг в умовах воєнного стану не зазнали суттєвих змін.

Для надання освітніх послуг також залучається потенціал педагогів – жінок і чоловіків із числа внутрішньо переміщених осіб, серед них 605 жінки – педагогині, 126 чоловіків.

Забезпечення рівного доступу до освітніх послуг дівчат, хлопців здійснюється шляхом вжиття заходів, зокрема: закріплено території обслуговування за кожним комунальним закладом початкової та/або базової середньої освіти; ведення обліку дітей; здійснення аналізу демографічної ситуації на відповідній території; створення, у разі потреби, додаткових класів.

В умовах воєнного стану для жінок, чоловіків, які перебувають у складних життєвих обставинах та для осіб із числа внутрішньо переміщених надаються послуги паліативного догляду, допомога та догляд вдома, соціальна адаптація, фізичний супровід осіб з інвалідністю, консультування, кризове втручання, представництво інтересів, натуральна допомога. Також надаються транспортні послуги, зокрема для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, зокрема з порушенням опорно-рухового апарату. Послуги надаються з метою забезпечення доступу до об’єктів міської інфраструктури: лікувально-профілактичних, санаторно-оздоровчих, реабілітаційних та навчальних закладів, протезно-ортопедичних підприємств та майстерень; до соціальних, культурно-масових та спортивних заходів за замовленнями установ та організацій соціального захисту населення на спеціалізованих автомобілях, обладнаних підйомниками та пандусами.

За 9 місяців 2022 року такі послуги надані для 829 осіб з інвалідністю та 99 дітей з інвалідністю. Станом 01.10.2022 заходами соціального супроводу охоплено 790 сімей, що опинились у складних життєвих обставинах, або 8,6% від загальної кількості виявлених таких сімей (9 182).

У березні – жовтні 2022 року на обліку в районних філіях міської служби зайнятості перебувало близько 5 000 осіб із числа внутрішньо переміщених. Всього працевлаштовані 800 осіб із числа внутрішньо переміщених, з них: за направленнями служби – 600 осіб, з отриманням роботодавцями компенсації на оплату праці за працевлаштування 5 зареєстрованих безробітних внутрішньо переміщених осіб. 

Загалом з моменту затвердження постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 331 «Порядок надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні» компенсацію здійснено за працевлаштування 1 011 осіб із числа внутрішньо переміщених.

Медична допомога організована та надається відповідно до вимог законодавства за галузевими стандартами та протоколами МОЗ.

Внутрішньо переміщені особи не обмежені в отриманні медичні послуг: медична допомога, забезпечення ліками, що самостійно закуповують медичні заклади.

Для інформування різних груп жінок і чоловіків про порядок та умови надання медичних, освітніх, адміністративних та соціальних послуг, можливостей отримання грошової допомоги, ліків, продуктів харчування тощо забезпечується інклюзивний підхід, зокрема використовується шрифт Брайля, жестова мова, повідомлення подаються у спрощеному форматі, використовуються фотоілюстрації.

Інформування про надання адміністративних послуг забезпечено через «Міський WEB-портал адміністративних послуг в місті Києві», який має версію для людей з порушеннями зору; застосовується звукове інформування відвідувачів ЦНАП, інформаційні табло з відображенням стану електронної черги, рекламно-інформаційні електронні стенди в приміщеннях ЦНАП, інформаційні таблички щодо адміністративних послуг викладені шрифтом Брайля, створено платформи самообслуговування.

Проводиться навчання жестовій мові спеціалістів/адміністраторів для забезпечення доступності адміністративних послуг для людей з порушеннями слуху. В Міському ЦНАП впроваджено комунікаційну систему для людей з порушеннями слуху: навушники, шумопоглинаючий мікрофон, посилювач звуку. Також для людей з частковою чи повною втратою слуху забезпечено можливість скористатись ноутбуком з жестовим перекладачем онлайн Українського товариства глухих.

КНП «Центр комунікацій» створено довідник https://cutt.ly/209mPuL  з актуальною інформацією від органів державної влади стосовно найактуальніших питань, з якими звертаються внутрішньо переміщені особи.

За результатами безвиїзної перевірки підготовлено звіт із рекомендаціями, який направлено для врахування в роботі Київської МВА.