03/04/2023 16:56

Моніторинг додержання прав громадян на своєчасне призначення і отримання пільг та житлових субсидій в умовах передачі функцій щодо здійснення цих виплат органам ПФУ

Працівники Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини здійснили моніторинговий візит до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі ˗ Головне управління).

Досліджено питання додержання прав громадян на своєчасне призначення і отримання пільг та житлових субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу в умовах передачі функцій щодо здійснення цих виплат від органів соціального захисту населення до територіальних органів Пенсійного фонду України (далі – ПФУ).

Під час моніторингового візиту встановлено, що Головним управлінням виконання покладених на них функцій здійснено з дотриманням строків, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2022 р. № 1041.

«Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово- комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України», а саме: з 1 жовтня 2022 р. розпочато виплату та з 1 грудня 2022 р. призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.

Від органів соціального захисту населення м. Києва Головним управлінням прийнято 97 241 особову справу одержувачів житлових субсидій і 20 758 справ одержувачів пільг, а також 1045 пакетів документів щодо звернень за призначенням житлових субсидій та 41 щодо пільг, за якими цими органами не прийнято рішень станом на 30 листопада 2022 р.

Виявлені порушення та недоліки:

  • порушено права громадян на своєчасне отримання пільг та житлових субсидій внаслідок того, що окремими органами соціального захисту населення м. Києва прийняті від громадян заяви та документи для призначення цих виплат були залишені без опрацювання до 30 листопада 2022 року, до того ж передані до Головного управління з порушенням строків, визначених у вказаній постанові Уряду (пізніше 1 січня 2023 р.);
  • передані органами соціального захисту населення паперові справи отримувачів пільг і житлових субсидій не відповідають вимогам щодо їх оформлення (документи не підшиті, без опису справи та нумерації сторінок), відтак неможливо підтвердити, що справи передані у повному обсязі;
  • по особових справах, за якими призупинено надання житлових субсидій або пільг неможливо встановити підстави для припинення, такі справи доопрацьовуються Головним управлінням виключно за зверненням громадян;
  • Головне управління не має повного доступу до діючого Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, що створює труднощі у вирішенні питання призначення пільг;
  • є проблемні питання щодо обміну інформацією, необхідною для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням, із суб’єктами надання інформації, державними реєстрами чи ресурсами, надавачами житлово- комунальних послуг;
  • окремі проблемні питання потребують нормативного врегулювання.

За результатами моніторингового візиту готуються рекомендації Уповноваженого компетентним органам влади, що наділені повноваженнями щодо усунення виявлених порушень та недоліків.

Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

• за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

• на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

• на гарячу лінію: 0800501720;

• за тел. 044-299-74-08