15/12/2022 10:46

Моніторинг додержання НКРЕКП права на звернення громадян в умовах воєнного стану

Департаментом моніторингу додержання інформаційних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини 13.12.2022 здійснено безвиїзний моніторинг додержання Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) конституційного права людини і громадянина на направлення звернення та отримання відповіді в умовах дії воєнного стану.

На головній сторінці веб-сайту НКРЕКП відсутні телефони «гарячих ліній». Разом з тим, наявний телефон канцелярії (044) 204-48-27, за яким вдалося зв’язатися та поспілкуватися із спеціалістом.

У телефонній розмові було з’ясовано, що в НКРЕКП наявний телефон (044) 204-70-72, за яким можна отримати довідкову інформацію. Однак, при спробі зателефонувати за вказаним номером телефону спрацьовує автовідповідач, відсутня можливість з’єднання з оператором для подачі усного звернення.

Таким чином, НКРЕКП не в повній мірі забезпечено можливість для реалізації прав громадян на подачу усних звернень за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні «гарячі лінії», що є порушенням вимог частини п’ятої статті 5 Закону України «Про звернення громадян».

На офіційному веб-сайті НКРЕКП є рубрика «Про НКРЕКП», у якій наявна окрема вкладка «Контакти», де міститься інформація про адреси та контакти центрального апарату НКРЕКП та їх територіальних органів.

У вкладці «Контакти» наявна вкладка «Порядок та графік прийому громадян», у якій розміщено оголошення про тимчасове припинення прийомів громадян у НКРЕКП на період дії карантину, що не відповідає правовим положенням статті 22 Закону України «Про звернення громадян» та пункту першого статті 92 Конституції України, відповідно до якого права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод визначаються виключно законами України.

За результатами моніторингу також встановлено відсутність можливості заповнення online-форми для подання громадянами електронних звернень з обов’язковим зазначенням інформації про прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги, визначеної частиною сьомою статті 5 Закону України «Про звернення громадян».

У межах парламентського контролю, а також з метою забезпечення додержання НКРЕКП конституційного права людини і громадянина на направлення звернення та отримання відповіді в умовах дії воєнного стану до вказаного суб’єкта владних повноважень буде направлено звіт про результати безвиїзної перевірки з методичними рекомендаціями щодо неприпустимості обмеження права на звернення, гарантованого статтею 40 Конституції України.