26/02/2025 18:09

Чи впливає воєнний стан в Україні на розгляд звернень громадян?

Уповноважений ВР України з прав людини зазначає, що право громадян звертатися до органів влади та отримувати відповідь залишається незмінним навіть під час воєнного стану, адже це є конституційною гарантією. Вона не підлягає обмеженню навіть в таких умовах. Зазначена гарантія також не може бути обмежена й шляхом внесення змін до відповідних законів України, адже згідно з частиною третьою статті 22 Конституції України при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Які строки розгляду звернень діють зараз?

Загальні строки (відповідно до Закону України «Про звернення громадян»):

  • до 1 місяця — для звернень, які потребують додаткового вивчення;
  • невідкладно, або не пізніше 15 днів — для звернень, що не потребують додаткового опрацювання;
  • максимальний термін — 45 днів, якщо питання не можна вирішити у встановлений строк (громадянина обов’язково повідомляють про це).

Зверніть увагу! Порядок розгляду деяких звернень громадян регулюється окремими законами, а не Законом України «Про звернення громадян». Крім того, існують нормативно-правові акти, які визначають спеціальні строки розгляду звернень в окремих сферах, наприклад, у податкових або земельних питаннях.

Але ж як воєнний стан вплинув на розгляд звернень?

Під час воєнного стану можуть виникати ситуації, коли дотримання встановлених строків розгляду звернень є неможливим через обставини непереборної сили, такі як активні бойові дії. У таких випадках строки розгляду звернень, які надійшли, але не були зареєстровані через ці обставини, вважаються такими, що не розпочалися. Водночас, відповідальна посадова особа зобов'язана зареєструвати та передати такі звернення на розгляд одразу після усунення відповідних перешкод.

Нагадуємо, якщо Ваше право на звернення та отримання відповіді порушене, звертайтеся до Офісу Омбудсмана України:

  •  за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
  •  електронною поштою: hotline@ombudsman.gov.ua;
  •  за номерами телефонів: 0 800 501 720; 044 299 74 08.