23/02/2024 09:19

За реагування Уповноваженого поновили права 383 споживачів на оплату послуг за теплопостачання згідно із показниками загальнобудинкового вузла обліку теплової енергії

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернувся мешканець одного із багатоквартирних будинків м. Києва та повідомив про те, що на початку грудня 2023 року через особистий кабінеті на веб-сайті виконавця послуги теплопостачання, він дізнався про нараховану йому заборгованість за опалення двокімнатної квартири загальною площею 52 кв м. на суму 2825 грн. При цьому на початку жовтня 2023 року за особовим рахунком обліковувалася переплата за теплопостачання у сумі 611 грн.

З огляду на ці розбіжності, заявник звернувся за роз’ясненнями до виконавця послуги. Заявника проінформували, що з жовтня 2023 року загальнобудинковий вузол обліку теплової енергії не працює. Ув’язку із цим комерційний облік теплової енергії та відповідно нарахування плати за теплопостачання здійснюється розрахунково відповідно до методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, з урахуванням середнього споживання теплової енергії протягом попереднього опалювального періоду. 

При цьому надавач послуг повідомив, що обслуговування, ремонт, заміна вузла комерційного обліку не належить до його повноважень, це має здійснюватися комунальним підприємством, яке є оператором зовнішніх інженерних мереж. Виконавець послуг повідомив комунальне підприємство про непрацюючий загальнобудинковий вузол, однак ремонт/заміна вузла тривалий час не здійснюється. В результаті чого споживачі вимушені сплачувати значно більше за опалення квартир.

Роз’яснюємо!!!

Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» (далі – Закон) визначає засади забезпечення комерційного, у тому числі розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою інформацією споживачів таких послуг.

Статтею 9 Закону визначенні загальні правила комерційного обліку. Так відповідно до частини третьої вказаної статті Закону, у разі виходу з ладу або втрати вузла комерційного обліку, зазначеного в частині першій цієї статті, до відновлення його роботи або заміни комерційний облік здійснюється розрахунково відповідно до методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, з урахуванням середнього споживання:

теплової енергії - протягом попереднього опалювального періоду;

гарячої та питної води - протягом попередніх 12 місяців.

Згідно із положеннями статті 6 Закону, обслуговування та заміна вузлів комерційного обліку здійснюються оператором зовнішніх інженерних мереж.

Оператори зовнішніх інженерних мереж зобов’язані формувати і підтримувати в наявності обмінний фонд вузлів комерційного обліку. Відносини між виконавцем комунальної послуги та оператором відповідних зовнішніх інженерних мереж регулюються договором. Оператор зовнішніх інженерних мереж використовує кошти, отримані за обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, виключно за цільовим призначенням. 

Методика розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затверджена наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 22 листопада 2018 року № 315 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28 грудня 2021 року №358), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 грудня 2018 р. за № 1502/32954.

Ця Методика встановлює порядок розподілу між споживачами спожитих у будівлі/будинку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, обсяг споживання яких визначений за допомогою вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково у разі його (їх) відсутності, тимчасового виходу з ладу або втрати, та послуги з централізованого водовідведення, обсяг споживання якої визначається відповідно до обсягу споживання інших комунальних послуг.

Заходи реагування Уповноваженого.

В рамках розгляду звернення заявника Уповноваженим встановлено, що будинок внесений до переліку адрес на проведення ремонтних робіт вузлів обліку теплової енергії. 18.02.2023 працівниками Оператора зовнішніх інженерних мереж було замінено елемент живлення, проте вузол не працює. Прилад потребує демонтажу та ремонту на заводі-виробника. У зв’язку із цим було оголошено процедуру закупівлі послуг з ремонту приладу обліку, однак торги було відмінено через відсутність учасників.

Оператор зовнішніх інженерних мереж звернувся до офіційного представника виробника вузлів обліку щодо можливості ремонту та наявності запасних частин до вузлів обліку теплової енергії відповідного типу.

З метою вирішення вказаного проблемного питання та забезпечення додержання прав громадян як споживачів на оплату послуг згідно із показниками загальнобудинкового вузла обліку теплової енергії Секретаріатом Уповноваженого було надіслано відповідний лист до комунального підприємства – Оператора зовнішніх інженерних мереж.

За результатами вжитих заходів реагування, комунальне підприємство – Оператор зовнішніх інженерних мереж 08.02.2024 встановило новий будинковий вузол обліку теплової енергії, який 12.02.2024 було опломбовано виконавцем послуги.

Тож на сьогодні права 383 споживачів поновлені, комерційний облік теплової енергії та відповідно нарахування плати за теплопостачання здійснюється згідно із показниками загальнобудинкового вузла обліку теплової енергії.

Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

на гарячу лінію: 0800501720;

за тел. 044-299-74-08.