Запобігання та протидія дискримінації
13/05/2014 15:23
13/05/2014 15:23
Європейська комісія проти расизму та нетерпимості
Доповідь ЄКРН по Україні (четвертий цикл моніторингу), 21 лютого 2012
Комітет з ліквідації расової дискримінації
Комітет ООН з прав людини
Заключні зауваження комітету ООН з прав людини, Україна, CCPR/C/UKR/CO/7, 22 серпня 2013
Зокрема:
8. Держава-учасниця має вдосконалити анти-дискримінаційне законодавство для забезпечення адекватного захисту проти дискримінації згідно з Пактом та іншими міжнародними стандартами прав людини. Держава-учасниця має в явному вигляді прописати сексуальну орієнтацію та ґендерну ідентичність серед заборонених підстав для дискримінації та забезпечити жертв дискримінації ефективними та відповідними засобами юридичного захисту, беручи до уваги загальний коментар Комітету №. 31 (CCPR/C/21/Rev.1/Add. 13, para. 16). Вона також має забезпечити, щоби відповідальні за дискримінацію несли адміністративну, цивільну та кримінальну відповідальність у відповідних випадках.
10. Беручи до уваги різноманітність моральних та культурних традицій в різних країнах, Комітет підкреслює, що всі держави-учасниці завжди мають відповідати принципам універсальності прав людини та не-дискримінації. Держава-учасниця має заявити чітко і офіційно, що вона не толерує жодних форм соціальної стигматизації гомосексуальності, бісексуальності та транссекуальності, мови ворожнечі або дискримінації або насильства проти людей через їх сексуальну орієнтацію та ґендерну ідентичність. Держава-учасниця має забезпечити ефективний захист ЛГБТ-особам та забезпечити розслідування, кримінальне переслідування та покарання за будь-який акт насильства, мотивований сексуальною орієнтацією або ґендерною ідентичністю жертви. Вона також має здійснити всі необхідні заходи для гарантування практичного застосування права на свободу вираження та мирних зібрань ЛГБТ-особам і захисникам їх прав. Держава-учасниця має переглянути наказ №60 та інші закони та підзаконні акти, щоби забезпечити наступне: (1) примусове утримання осіб, які потребують зміни (корекції) статі в психіатричних закладах на протязі 45 днів має бути замінено на менш інвазивні заходи; (2) будь-яке медичне лікування має проводитися в найкращих інтересах особи з її/його згоди, має бути обмежено до медичних процедур, які є абсолютно необхідними і має бути адаптовано до її/його побажань, спеціальних медичних потреб і ситуацій; (3) будь-які образливі або непропорційні вимоги до юридичного визнання зміни статі мають бути скасовані. І нарешті, Комітет закликає державу-учасницю не допустити ухвалення двох законопроектів про «пропаганду гомосексуалізму».
11. Держава-учасниця має збільшити зусилля для протидії мові ворожнечі та расистським нападам, в тому числі, шляхом започаткування інформаційно-просвітницьких кампаній для заохочення до поваги до прав людини та толерантності до різноманіття. Держава-учасниця також має збільшити зусилля для забезпечення ретельного розслідування звинувачень в злочинах на ґрунті ненависті, для кримінального переслідування винних згідно зі статтею 161 Кримінального кодексу, для застосування належних санкцій у випадках визнання їх винними, та адекватної компенсації жертвам.
12. Держава-учасник має збільшити зусилля для протидії дискримінації ромів. Вона має створити всі необхідні умови для їх інтеграції в суспільство і рівного доступу до соціальних послуг, медичної допомоги, зайнятості та забезпечення житлом. Держава-учасниця має усунути будь-які перешкоди, включно з адміністративними, для забезпечення ромів будь-якими особистими документами, включно із свідоцтвом про народження, які є необхідними для доступу до їх базових прав. Вона має виділити достатні ресурси для ефективного впровадження стратегії захисту та інтеграції в українське суспільство ромської національної меншини.
19. Комітет повторює попередні рекомендації (CCPR/C/UKR/CO/6, para. 12) та наголошує на тому, що альтернативна служба має бути доступна для всіх осіб, які свідомо відмовляються від служби, незалежно від природи їх переконань (релігійні та нерелігійні переконання, засновані на совісті) і обґрунтовують свою відмову, і що альтернативна служба має не бути каральною або дискримінаційною ані за змістом, ані за тривалістю у порівнянні з військовою службою.
Комітет ООН з економічних соціальних і культурних прав
Зокрема:
33.Комітет рекомендує державі-стороні розглянути питання прийняття всебічного законодавства проти дискримінації, внести зміни до Кримінального кодексу, включити до нього статті про злочини за расовими мотивами, провести підготовку суддів, працівників прокуратури та міліції для суворого застосування цих норм, і надати у своєму наступному звіті докладну інформацію за рік про кількість і природу випадків расової дискримінації та насильства, про кримінальне покарання винних і про захист і допомогу, надану свідкам і жертвам.
34.Комітет рекомендує державі-стороні вжити невідкладних заходів (наприклад, скасувати адміністративне мито та бюрократичні вимоги) для одержання ромами особистих документів, необхідних для працевлаштування, доступу до медичної допомоги, освіти та інших економічних, соціальних і культурних прав.
37.Комітет рекомендує державі-стороні вжити дієвих заходів для боротьби з дискримінацією ромів у сфері працевлаштування та активізувати зусилля для зменшення безробіття серед ромів шляхом здійснення спеціальних заходів, таких як професійне навчання, фінансове заохочення роботодавців і допомога циганам у відкритті власного бізнесу. Комітет пропонує державі-стороні включити до свого наступного періодичного звіту оновлену статистичну інформацію щодо працевлаштування ромів, а також відомості щодо конкретних заходів, вжитих для створення можливостей працевлаштування ромів
40.Комітет рекомендує державі-стороні вжити термінових заходів для забезпечення права на вільне створення профспілок і вступу до них, для запобігання утиску членів і лідерів незалежних профспілок і для покарання винних у такому утиску, гарантувати різноманітність й рівність профспілок у законодавчих документах та на практиці.
47.Комітет закликає державу-сторону виділити достатні кошти на виконання Державної програми з переселення та інтеграції раніше депортованих осіб і гарантувати раніше депортованим особам рівний доступ до придатних земельних ділянок і задовільних житлових умов, а також до ефективних заходів одержання землі та житла. Комітет також рекомендує державі-стороні продовжити прийняття законопроекту про виплату компенсацій раніше депортованим особам. Держава-сторона має розглянути питання про скасування нещодавно прийнятого закону, за яким особам, що самовільно захопили землю, загрожує декілька років ув’язнення. Держава також має забезпечити кримським татарам законний захист власності та доступ до базової інфраструктури, включаючи безпечне водопостачання, електрику, газ, опалення, вивіз сміття та дороги.
48.Комітет закликає державу-сторону активізувати діяльність задля розвитку інфраструктури в ромських селищах за допомогою соціальних житлових програм, аби усі роми мали доступ до задовільного та доступного житла, а також до базової інфраструктури, включаючи безпечне водопостачання, електрику, газ, опалення, вивіз сміття та дороги. Держава-сторона має забезпечити надання задовільного альтернативного житла у випадках насильницького виселення, відповідно до Загального Коментаря Комітету № 7 (1997), і включити до свого наступного звіту докладні статистичні дані за роками про кількість насильницьких виселень.
53.Комітет рекомендує державі-стороні збільшити фінансування суспільної системи освіти та вжити заходів для збільшення заробітної плати вчителям, включаючи вчителів мов меншин та вчителів, що спеціалізуються на викладанні української та російської мов іноземцям.
54.Комітет рекомендує державі-стороні затвердити спеціальні заходи, включаючи субсидії на підручники та інші засоби навчання, з метою підвищення відвідуваності ромськими дітьми дошкільних установ, початкових і середніх шкіл, організувати боротьбу з дискримінацією учнів-циганів, сприяти їхньому прийому до загальноосвітніх шкіл і класів, підвищувати в ромських родинах свідомість щодо важливості освіти, у тому числі для дівчат, і створити додаткові українсько та російськомовні класи для учнів-ромів.
59.Комітет, зазначаючи, що відповідно до основного документу держави-сторони, тільки українці вважаються корінною етнічною групою, закликає державу-сторону визнати право на самоідентифікацію для всіх етнічних груп в Україні, а також їхнє право на збереження, захист та розвиток своєї культурної спадщини
Рада ООН з прав людини
Зокрема рекомендації щодо:
- посилення діяльності, спрямованої на запобігання та протидію дискримніації (№№ 59, 61-64, 67, 74, 136);
- прийняття комплексного антидискримінаційного законодавства (№№ 20, 26-28, 30, 55, 56, 66);
- посилення інституційних механізмів запобігання та протидії дискримінації (№№ 38, 60, 65);
- ефективне розслідування та притягнення до відповідальності за злочини на ґрунті ненависті (№№ 105, 107);
- забезпечення прав осіб з інвалідністю (№№ 16, 43, 133, 134);
- забезпечення прав національних меншин, зокрема кримських татар (№№ 139-141);
- забезпечення використання мов національних меншин, у т.ч. в сфері освіти (№№ 111, 137-138);
- недопущення дискримінації за ознакою сексуальної орієнтації та ґендерної ідентичності (№№ 24, 69);
- забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у громадсько-політичній сфері (№ 54);
- забезпечення комплексного підходу до запобігання та викорінення всіх форм насильства щодо жінок та насильства в сім’ї (№№ 76,77,78).