04/07/2023 17:33

За сприяння Уповноваженого поновили право громадянки як споживача банківських послуг: повернули кошти, неправомірно списані з її банківської картки

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернулася пенсіонерка з м. Дніпро та повідомила, що у квітні 2023 року вона отримала смс-повідомлення на свій фінансовий номер про списання коштів у сумі 400 доларів США (близько 15 тис. грн) з кредитної банківської картки. При цьому, заявниця повідомила, що вказаною карткою вона не користувалась та жодних оплат не здійснювала.

Після цього, банк почав списувати з її основного карткового рахунку відсотки за користування кредитними коштами.

Про це вона повідомила банк та кіберполіцію.

Однак, розглядати звернення заявниці банк не поспішав та продовжував нараховувати їй відсотки за користування кредитними коштами.

Інформуємо!!!! Відповідно до статті 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком. Невід’ємною частиною договору банківського обслуговування є Умови і правила надання банківських послуг, які розміщуються на офіційному вебсайті відповідного банку.

Відповідно до Умов і правила надання банківських послуг, клієнт має право оскаржити в Міжнародних платіжних системах (VISA, MasterCard та ін.) операцію з використанням картки або реквізитів картки. Для цього Клієнт звертається в банк як до учасника арбітражного процесу з письмовою заявою ініціювати арбітражний процес і гарантіями відшкодування витрат банку. Банк ініціює арбітражний процес за умови, що така заява подана клієнтом не пізніше 35 днів для платіжної системи MasterCard та 25 днів – для VISA з дня отримання банком «second presentment» (відповідь від еквайра відносно операції, яка оскаржується).

Уповноваженим було відкрито провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина, в межах якого, з метою поновлення права заявниці як споживача банківських послуг, надано рекомендації банку провести перевірку та вжити відповідних заходів реагування.

Рекомендації Уповноваженого враховані, банк оскаржив проведення фінансової операції в Міжнародних платіжних системах. Справа про оскарження фінансової операції виграна банком.

Списані раніше кошти у сумі 400 доларів США (близько 15 тис. грн) повернули на кредитну картку заявниці.

Крім того, списані раніше відсотки за користування кредитними коштами теж повернули на картку заявниці.

Таким чином, за результатами вжитих Уповноваженим заходів реагування право заявниці як споживача банківських послуг поновлено.

Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до

Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

- за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

- на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

- на гарячу лінію: 0800501720;

 - за тел. 044-299-74-08.