22/02/2024 17:25

За реагування Уповноваженого жительці Чернівців повернули кошти, списані з її рахунку, але не видані банкоматом

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернулася жителька м. Чернівців стосовно порушення її прав як споживача банківських послуг.

Заявниця повідомила, що при знятті готівки в банкоматі, який належить іншому банку, з її рахунку були списані кошти у сумі 4600 грн, однак кошти банкомат не видав. У зв’язку із цим заявниця звернулася в банк‐емітент з відповідною заявою щодо повернення їй коштів. Проте розглядати звернення та повертати кошти банк не поспішав.

Роз’яснюємо!!!

Відповідно до статті 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком. Невід’ємною частиною договору банківського обслуговування є умови і правила надання банківських послуг, які розміщуються на офіційному вебсайті відповідного банку.

Банк-еквайр – власник банкомата. Банк‐емітент – власник картки.

У процесі користування клієнтом/держателем платіжної картки можуть виникнути різні спірні питання, які потребують з’ясування, зокрема ситуації щодо списання коштів з карткового рахунку.

При виникненні спірних питань щодо неотримання коштів, послуг, товарів в мережі інших банків, клієнт/держатель має право у разі виникнення сумнівів щодо достовірності наведеної у щомісячній виписці інформації щодо стану карткового рахунку та факту проведення тієї чи іншої операції звернутися до банку із письмовою заявою в строк не більше 120 календарних днів від дати проведення операції, а банк зобов’язаний провести розслідування у випадку отримання письмової претензії від клієнта щодо спірних трансакцій/операцій, поданої не пізніше 120 (сто двадцятого) календарного дня з дня здійснення операції.

Правилами міжнародної платіжної системи MasterCard Worldwide визначено, що банк-еквайр оскаржує chargeback, а банк-емітент контролює у відповідній системі наявність зворотного оскарження (second presentment), і у разі його наявності повідомляє про це свого клієнта у спосіб визначений договором між клієнтом та банком-емітентом.

Уповноваженим було відкрито провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина, в рамках якого, з метою поновлення права заявниці як споживача банківських послуг надано рекомендації банкам провести перевірку та вжити відповідних заходів реагування щодо повернення заявниці коштів.

Рекомендації Уповноваженого враховано, банками проведено відповідну перевірку, за результатами якої кошти, що були списанні з рахунку заявниці у сумі 4600 грн, але не виданні банкоматом, повернуто на її картковий рахунок.

Таким чином, за результатами вжитих Уповноваженим заходів реагування право заявниці як споживача банківських послуг поновлено.

Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

- за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

- на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

- на гарячу лінію: 0800501720;

- за тел. 044-299-74-08.