09/12/2021 17:40

Уповноважений взяла участь у круглому столі «Основні тенденції реалізації прав і свобод людини і громадянина в 2021 році»

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Людмила Денісова взяла участь у круглому столі «Основні тенденції реалізації прав і свобод людини і громадянина в 2021 році» з нагоди Міжнародного дня прав людини та річниці прийняття ООН Загальної декларації прав людини.

Захід організовано спільно з парламентським Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин за участі представників органів влади, громадськості та правозахисників.

У своєму вступі Людмила Денісова наголосила на обставинах, які поточного року впливали на реалізацію прав і свобод людини в нашій країні. Зокрема, 8-й рік збройної агресії РФ проти України, значна частина наших територій та населення перебуває в окупації. Майже 2 роки світ потерпає від пандемії COVID-19. З перемінним успіхом в Україні реалізується низка реформ – децентралізації, охорони здоров’я, освіти. Швидкими темпами відбувається діджиталізація в усіх сферах діяльності суспільства.

Все це зумовило зростання числа заявників, які звертаються до Уповноваженого, що свідчить як про збільшення випадків порушень прав, так і про підвищення рівня обізнаності громадян щодо можливості звернутися за захистом до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

«Кожна категорія заявників однаково важлива для нас, але зараз я хочу зупинитися на тенденціях щодо реалізації прав громадян, які мали найбільш масових характер у цьому році. Це порушення:інформаційних прав соціальних та економічних прав процесуальних прав права на повагу до гідності», - зазначила Людмила Денісова.

Так, упродовж 11 місяців 2021 року до Уповноваженого звернулася 61 тисяча громадян про порушення їхніх конституційних прав, що на 38% більше, ніж за аналогічний період 2020 року (44 031).


У своїх повідомленнях громадяни здебільшого скаржаться на порушення права на звернення до органів влади та доступ до публічної інформації 35% (21 132). Якщо у 2018 році про порушення інформаційних прав повідомляли 8,5 тисяч осіб, то у 2021 році – 21 тисяча, тобто майже втричі більше. Заявники скаржаться на порушення строків, формальні відповіді та неможливість потрапити на особистий прийом.

Порушниками інформаційних прав є посадові особи державних органів (68%); посадові особи органів місцевого самоврядування (22%); працівники державних та комунальних підприємств, ОСББ та житлово-обслуговуючих компаній (10%).

За результатами розгляду звернень про порушення інформаційних прав посадовим особам надано роз’яснення та рекомендації щодо поновлення порушеного права заявника, а у разі відмови – відкриті провадження.
За 11 місяців 2021 року відкрито 111 проваджень, станом на 01.12.2021 здійснюється 21 провадження.

Продовжує зростати кількість заявників, які звертаються у зв’язку із порушенням соціальних 16% (10 596) та економічних прав майже 10% (6090). За 11 місяців цього року на такі порушення поскаржилося вдвічі більше людей, ніж за аналогічний період минулого року. Насамперед, через недодержання права на працю та своєчасну виплату зарплати, порушення у сфері охорони здоров’я, одержанні фінансових послуг.

12,5% (7613) осіб звернулися у зв'язку із порушенням процесуальних прав. Здебільшого громадяни звертаються з питаннями щодо: додержання процесуального законодавства під час проведення досудового розслідування; дотримання розумних строків судового розгляду справ; своєчасного та повного виконання рішення суду; законності накладення арешту на майно і на рахунки.

Через порушення права на повагу до гідності звернулося 6,5% (2856) заявників. Загалом їх кількість зросла у цьому році у 2,5 рази порівняно із аналогічним періодом 2020 року. Це пов’язано з діяльністю колекторських компаній, які неправомірно поширюють персональні дані осіб, вдаються до шантажу і погроз для повернення заборгованостей.

Для захисту прав громадян від свавільного поводження з боку колекторських компаній Уповноваженим здійснюється заходи контролю та співпраця з Національною поліцією і Національним банком України.
Завдяки цьому до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено 20 відомостей про вчинення кримінального правопорушення розпочато досудове розслідування за статтями 182, 190, 355 Кримінального
кодексу України.

За 11 місяців 2021 року до Уповноваженого звернулося 3410 осіб з повідомленнями про порушення прав людини в місцях несвободи, що на 10% більше ніж у 2020 році (3154) та вдвічі більше ніж у 2019 році (1775). Найчастіше надходили скарги щодо порушення прав утримуваних осіб які стосуються: неналежних умов тримання (45%); порушення права на охорону здоров’я та медичну допомогу (45%).

У 2021 році Офісом Омбудсмана охоплено 25 % від усіх місць несвободи (3753), що є найвищим показником з моменту впровадження національного превентивного механізму в Україні. За 11 місяців 2021 року проведено 958 моніторингових візитів національного превентивного механізму до місць несвободи усіх типів, що на 18% більше ніж за весь 2020 рік.

З початку цього року працівниками Секретаріату Уповноваженого у всіх регіонах проведено 2 220 правопросвітницьких заходів, в яких взяли участь 49,3 тис осіб, в тому числі державних службовців, правоохоронців, представників громадських організацій, студентів.

Через офіційний сайт, сторінки в соціальних мережах та громадські приймальні Уповноваженого постійно поширюються роз’яснення та рекомендації щодо можливостей захисту своїх прав.

Для того, щоб законодавство відповідало міжнародним стандартам та Конституції України Уповноваженим було проведено аналіз та надано позиції до 3463 проєктів нормативно-правових актів, що удвічі більше, ніж у 2020 ріці (1832).