11/10/2024 09:54

У яких випадках оформлювати догляд, опіку/піклування чи помічника? Пояснення від Офісу Омбудсмана

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі – Уповноважений) звертаються повнолітні особи з-поміж осіб похилого віку та осіб з інвалідністю, які потребують постійного стороннього догляду, щодо порядку оформлення його надання фізичними особами.

 З отриманих звернень вбачається, що громадяни не завжди розрізняють поняття: опіка та піклування, обрання помічника, отримання соціальних послуг з догляду. З огляду на це роз’яснюємо. 

1. Опіка та піклування. 

Законодавство: Цивільний кодекс України (далі – ЦКУ), Глава 6; Цивільний процесуальний кодекс України (далі – ЦПКУ), Глава 2; Правила опіки та піклування, затверджені наказом Державного комітету України у справах сім’ї та молоді, Міністерства освіти 3 України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства праці та соціальної політики України від 26.05.1999 № 34/166/131/88, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.06.1999 за № 387/3680. 

Основні правові засади:

  • опіка та піклування встановлюються з метою забезпечення особистих немайнових і майнових прав та інтересів повнолітніх осіб, які за станом здоров’я не можуть самостійно здійснювати свої права і виконувати обов’язки;
  •  опіка встановлюються над фізичними особами, які судом визнані недієздатними, піклування – над фізичними особами, цивільна дієздатність яких обмежена; 
  • порядок обмеження цивільної дієздатності фізичної особи або визнання фізичної особи недієздатною встановлюється ЦПКУ;
  •  суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування; суд встановлює піклування над фізичною особою у разі обмеження її цивільної дієздатності і призначає піклувальника за поданням органу опіки та піклування; 
  • опікуном або піклувальником може бути призначена фізична особа лише з повною цивільною дієздатністю за її письмовою заявою; 
  • опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов’язки опікуна чи піклувальника; 
  • фізичній особі може бути призначено одного або кількох опікунів чи піклувальників.  

Куди звертатися за встановленням опіки та піклування?

 Органами, які вирішують питання щодо опіки і піклування, є районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, виконавчі комітети міських, районних у містах, сільських, селищних рад. Звернення можливо за місцем проживання фізичної особи, яка потребує опіки чи піклування, або за місцем проживання опікуна чи піклувальника.  

ВАЖЛИВО!

До встановлення опіки або піклування і призначення опікуна чи піклувальника опіку або піклування над фізичною особою здійснює відповідний орган опіки та піклування. 

Якщо над фізичною особою, яка перебуває у навчальному закладі, закладі охорони здоров’я або закладі соціального захисту населення, не встановлено опіку чи піклування або не призначено опікуна чи піклувальника, опіку або піклування над нею здійснює цей заклад.

Повноваження опікуна: 

  • вчиняє правочини від імені та в інтересах підопічного; 
  • зобов’язаний вживати заходів щодо захисту цивільних прав та інтересів підопічного та дбати про підопічного, про створення йому необхідних побутових умов, забезпечення його доглядом та лікуванням. 

Повноваження піклувальника: 

  • дає згоду на вчинення підопічним правочинів відповідно до статей 32 та 37 ЦКУ; 
  • зобов’язаний вживати заходів щодо захисту цивільних прав та інтересів підопічного та дбати про його лікування, створення необхідних побутових умов.  

2. Обрання помічника.

Законодавство: Цивільний кодекс України, стаття 78. 

Право на обрання собі помічника має дієздатна фізична особа, яка за станом здоров’я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов’язки. 

За заявою особи, яка потребує допомоги, ім’я її помічника реєструється органом опіки та піклування, що підтверджується відповідним документом.

Повноваження помічника: 

  • має право на одержання пенсії, аліментів, заробітної плати, поштової кореспонденції, що належать фізичній особі, яка потребує допомоги; 
  • має право вчиняти дрібні побутові правочини в інтересах особи, яка потребує допомоги, відповідно до наданих йому повноважень; 
  • представляє особу в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування та організаціях, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення; 
  • може представляти фізичну особу в суді лише на підставі окремої довіреності.   

Послуги помічника є оплатними, якщо інше не визначено за домовленістю сторін. 

Помічник може бути у будь-який час відкликаний особою, яка потребувала допомоги. У цьому разі повноваження помічника припиняються. 

АКТУАЛЬНО! Механізм реалізації інституту помічника в частині умов та порядку надання ним допомоги дієздатній фізичній особі, яка за станом здоров’я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов’язки, на законодавчому рівні чітко не визначений. З огляду на це Уповноваженим внесено рекомендації Мінсоцполітики щодо напрацювання змін до законодавства для визначення такого механізму.

Надання соціальних послуг з догляду фізичною особою.

 Законодавство: Закон України «Про соціальні послуги»; постанова Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» (далі – постанова № 859). 

Основні правові засади: 

  • Особи, які потребують постійного стороннього догляду, можуть отримувати соціальні послуги від фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі надаються фізичними особами з-поміж членів сім’ї отримувача послуги, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки.

ВАЖЛИВО! Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за наявності підстав, виплачується компенсація за догляд відповідно до постанови № 859, крім випадків, коли особа, яка потребує догляду отримує його згідно з положеннями інших нормативно-правових актів.  

Непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за особою з інвалідністю I групи або за особою, яка досягла пенсійного віку та за висновком закладу охорони здоров’я потребує постійного стороннього догляду, якщо за це вони отримують компенсацію відповідно до законодавства, підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню (підстава – пункт 9 статті 11 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).

Куди звертатися за оформленням догляду? 

Звертатися потрібно до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад за місцем проживання/перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, у порядку, визначеному постановою № 859. 

Із заявою та необхідними документами, визначеними постановою № 859, звертається як фізична особа, яка потребує догляду, так і особа, що надає відповідні послуги. Одним із важливих документів є висновок лікарської комісії медичного закладу: щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень, щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та само обслуговуватися, за формами, затвердженими МОЗ.