09/05/2025 11:38

У Центрі захисту прав дитини відбувся круглий стіл на тему: «Протидія булінгу в закладах освіти: виклики та рішення»

Булінг – це не просто дитячий конфлікт. Це насильство, яке вимагає попередження і реагування. Про цю проблему говорили під час круглого столу «Протидія булінгу в закладах освіти: виклики та рішення», який відбувся в Центрі захисту прав дитини за участі представниці Уповноваженого з прав дитини Оксани Червякової, представників Міністерства освіти України, Національної поліції України, Офісу освітнього омбудсмена, Офісу Генерального прокурора України, міжнародних організацій і громадського сектору.

За словами Оксани Червякової, булінг може мати серйозні і тривалі наслідки не тільки для всіх учасників, але і для закладів системи освіти та держави в цілому. Кількість повідомлень про булінг зростає.

За 2022-2024 роки до Офісу Омбудсмана надійшло 187 звернень щодо булінгу. А тільки за перші чотири місяці 2025 року – вже близько 70. І це лише ті, хто наважився сказати вголос.

За словами керівника Управління ювенальної превенції Василя Богдана за  півтора роки Національна поліція склала 369 адміністративних протоколів за статтею про булінг. У 2024 році 264. А у 2025 році — вже понад 105. Водночас проблемою залишається приховування випадків булінгу: «У нас відсутній єдиний концепт. Кожен орган робить щось своє, але ми не маємо узгодженої стратегії. І саме тому реагування часто фрагментовано, а діти – знову залишаються сам на сам із насильством», – наголосив Богдан.

Про важливість системного підходу нагадала Олена Тяпка,  заступниця директора департаменту загальної середньої освіти Міносвіти:  «Шкільний булінг припадає на критичний вік формування особистості дитини. Але дуже часто діти не звертаються за допомогою – вони мовчать. І найгірше, що ми бачимо про випадки з соцмереж, а не від вчителів чи батьків. Ми розпочали роботу міжвідомчої робочої групи, де маємо напрацювати єдиний МІЖВІДОМЧИЙ АЛГОРИТМ ПРОТИДІЇ булінгу»

«Булінг – це не конфлікт рівних. Це завжди про зловживання силою. Щоб змінити все, потрібні прості, зрозумілі для дітей і дорослих правила гри – не тільки на папері, а в щоденному житті школи», –  підкреслив глибину проблеми Іван Юрійчук, заступник Голови Державної служби якості освіти з цифрової трансформації.

«Підвищення кількості звернень про булінг – це сигнал. З початку 2025 року вже зафіксовано 61 звернення. Але реальна цифра значно більша – адже багато дітей бояться говорити», – акцентувала Освітній омбудсмен України Надія Лещик. Вона також наголосила на тривожній тенденції зростання домашнього насильства, і необхідності роботи з батьками: «Ми не можемо випускати з уваги той факт, що домашнє виховання напряму впливає на поведінку дитини в школі. Це ланцюгова реакція, яка призводить до прояву булінгу у дитини і  праця з батьками  може  перервати ланцюжок».

Надія Ситник, керівниця Управління організації служби освітньої   безпеки Національної поліції, зазначила:
«Наші інспектори працюють у понад 1500 школах. Але цього недостатньо. Від школи  нині  очікують  не  лише  освіту,  а  й  безпеку.  І  якщо  ми  не  зупинимо агресію в коридорі, вона перетвориться на заголовок у  новинах».

Під час заходу також порушили наступні питання:

  • недостатня обізнаність про булінг;
  • складність доказування;
  • відсутність системного підходу в роботі зі всіма сторонами булінгу;
  • нестача кваліфікованих психологів у школах;
  • випадки, коли вчителі є кривдниками, але залишаються в системі;
  • страх дитини, яка потерпіла від булінгу, та замовчування ситуацій;
  • актуальність проблеми кібербулінгу та медіаграмотності в школах.

Домовилися:

  • Долучитись до Мультидисциплінарної робочої комісії на базі Міносвіти, що об’єднає представників освіти, поліції, соцслужб, прокуратури та інших органів влади, уповноважені на попередження, припинення та протидію булінгу.
  • Розробити єдиний, чіткий і зрозумілий  міжвідомчий алгоритм попередження та протидії булінгу.
  • Посилити інформаційну роботу з батьками як учасниками освітнього процесу.
  • Залучати однолітків-лідерів та молодь до профілактичних програм.
  • Підтримати реформу шкільної психологічної служби та впроваджувати навчання ненасильницької комунікації вже з 5 класу.

Підсумовуючи зустріч, Оксана Червякова Представниця Уповноваженого з прав дитини, підкреслила: «Завдання не тільки в тому, щоб протидіяти булінгу. Завдання – розпізнати перші прояви та зупинити його до того, як він переросте в правопорушення. Ми маємо діяти, а не чекати відео в соцмережах, щоб почати реагувати».