05/03/2025 16:05

Службова інформація та доступ до неї: пояснення основних аспектів

З урахуванням положень Закону України “Про доступ до публічної інформації” до службової можна віднести два типи інформації, а саме:

  • інформація, що міститься в документах суб’єктів владних повноважень, які становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію, зокрема доповідні записки, рекомендації, якщо вони пов’язані з розробкою напряму діяльності установи або здійсненням контрольних, наглядових функцій органами державної влади, процесом прийняття рішень, і передують публічному обговоренню та/або прийняттю рішення;
  • інформація, яка була зібрана в процесі оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, у сфері оборони країни, яку не віднесено до державної таємниці.

Поняття, правові основи організації та здійснення контррозвідувальної діяльності регулюються Законом України «Про контррозвідувальну діяльність», оперативно-розшукової — Законом України “Про оперативно-розшукову діяльність”, а сфера оборони України визначається Законом України “Про оборону України”.

Під внутрівідомчою службовою кореспонденцією слід розуміти документ, який був створений посадовою особою суб’єкта владних повноважень та адресований іншій особі чи структурному підрозділу цього ж суб’єкта владних повноважень. Таким чином, листування, яке виходить за межі суб’єкта владних повноважень, тобто з іншими органами чи фізичними особами, не може вважатись внутрівідомчою кореспонденцією.

Слід враховувати, що документи, у яких може міститися службова інформація, мають бути пов’язаними з роботою суб’єкта повноважень та передувати публічному обговоренню або прийняттю певного рішення. Тобто після публічного обговорення або прийняття рішення такі документи не міститимуть службову інформацію та втратять статус “для службового користування”.

При цьому сам факт присвоєння документу грифу “для службового користування” чи його включення до переліку відомостей, що становлять службову інформацію, не можуть бути єдиною підставою для обмеження доступу до інформації, оскільки це не відповідатиме порядку обмеження доступу до інформації, який визначений частиною другою статті 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.

Якщо інформація не відповідає жодному з вказаних вище ознак, то відповідно не може бути віднесеною до службової.

Водночас в разі, якщо та чи інша інформація має ознаки вказаних вище типів службової інформації, це не означає, що вона автоматично може бути віднесена до такої, адже обмеження доступу до інформації можливе із обов’язковим застосуванням “трискладового тесту” у відповідності до положень Закону України “Про доступ до публічної інформації”.

У випадку, коли за результатами “трискладового тесту” наявність підстав для обмеження доступу до інформації, яка міститься, наприклад, у службовій чи доповідній записках суб’єкта владних повноважень, не встановлено, доступ до таких документів не може бути обмежений.

Якщо Вам відмовили у доступі до публічної інформації або Ваші права на звернення та у сфері захисту персональних даних – порушені, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:   

  • за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
  • на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;
  • за номерами телефонів: 0 800 501 720; 044 299 74 08.