17/03/2022 19:16

Роз’яснення щодо тимчасового захисту та отримання статусу біженця

Отримання тимчасового захисту та статусу біженців через війну

  • Біженець – особа, яка не є громадянином певної країни.

Підстави для отримання статусу біженця мають індивідуальний (особистісний) характер. Це можуть бути побоювання стати жертвою переслідувань за ознаками раси, віросповідання, національності, політичних переконань чи належності до певної соціальної групи, громадянства чи підданства.

Процес легалізації статусу біженця має тривалий характер.

  • Особи, які потребують тимчасового захисту – це іноземці та особи без громадянства, які масово вимушені шукати захисту в певній країні.

Підстави для отримання статусу особи, яка потребує тимчасового захисту, мають зовнішній характер: зовнішня агресія, іноземна окупація, громадянська війна, зіткнення на етнічній основі, природні чи техногенні катастрофи.

Тобто тимчасовий захист має бути негайним та колективним, як нині в Україні. Це означає, що евакуйовані українці не мають подавати індивідуальні заяви, щоб отримати притулок.

 Статус отримання тимчасового захисту і статус біженця:

забезпечує право на притулок (квартиру, ліжко-місце), працю, освіту, соціальну допомогу, податкові пільги тощо.

вимогає виконання зобов’язань – дотримання місцевих законів і розпоряджень органів влади.

Період дії тимчасового захисту та статусу біженця

Тимчасовий захист

Тимчасовий захист буде діяти протягом 1 року, але якщо ситуація в Україні покращиться, механізм можуть достроково зупинити. Водночас цей період можуть автоматично подовжити ще на шість місяців, максимум двічі. Також Європейська комісія може запропонувати Раді ЄС збільшити тривалість захисту ще на один рік. Тобто максимальний строк тимчасового захисту – три роки.

Тимчасовий захист можна втратити, якщо:

війна в Україні завершиться і Рада ЄС прийме рішення про скасування тимчасового захисту українців;

особа вчинила злочин проти миру, людства або неполітичний злочин (в останньому випадку до отримання тимчасового захисту).

Тимчасовий захист не означає отримання статусу біженця, втім, особи, які отримали тимчасовий захист в ЄС, можуть у будь-який час подати заявку на отримання статусу біженця.

Статус біженця

Наявність статусу біженця вигідний тим, що дає право легально жити в іноземній країні і не бути депортованим до рідної держави, навіть якщо всі безвізові чи візові терміни перебування за кордоном завершаться.

Особа втрачає статус біженця, якщо вона повертається до своєї країни чи набула нове громадянство.

Дотримання країнами ЄС рішення Ради ЄС

Кожна країна має свої особливості у забезпеченні тимчасового захисту та статусу біженця

Зокрема, Директива про тимчасовий захист діє у всіх країнах-членах ЄС крім Данії. Вона не застосовується у країнах Шенгенської зони, які не є членами ЄС (у Швейцарії, Норвегії, Ліхтенштейні, Ісландії).

Нещодавно влада Швейцарії також прийняла рішення про надання статусу «S» українцям, які тікають від війни. Державний секретаріат з міграції Швейцарії повідомляє про відсутність наразі обмежень щодо кількості осіб, які зможуть отримати захист. Охоронний статус «S» надає право на проживання, соціальну підтримку та медичне обслуговування , право на освіту та доступу до роботи, але з певними умовами.

Перелік осіб, які мають право на тимчасовий захист в ЄС 

Громадяни України, які вимушено покинули Україну 24 лютого 2022 року або після цієї дати в результаті військового вторгнення російських військ.

Особи без громадянства та громадяни третіх країн, крім України, які користувалися міжнародним захистом або еквівалентним національним захистом в Україні до 24 лютого 2022 року.

Члени сімей перших двох категорій, у тому числі чоловік/дружина (включаючи і незареєстровані шлюбні відносини, якщо такі відносини визнає відповідна держава ЄС) та їх неповнолітні неодружені діти або діти їх чоловіка/дружини (без різниці, чи вони народжені у шлюбі чи поза шлюбом, чи усиновлені), а також їх близькі родичі, які проживали разом з ними у складі сім’ї на момент вторгнення Росії до України, і які повністю або переважно перебували на утриманні осіб з перших двох категорій.

Громадяни третіх країн, які легально проживали в Україні до 24 лютого 2022 року на підставі дійсного дозволу на постійне проживання, виданого відповідно до законодавства України, та які не можуть повернутися в безпечних та довготривалих умовах до своєї країни або регіону походження.

  • Країни-члени можуть вирішити поширити тимчасовий захист на тих осіб, які виїхали з України до 24 лютого 2022 року з огляду на зростання напруженості, або які перебували на території Європейського Союзу (наприклад, через відпустку чи роботу) до цієї дати, і які внаслідок збройного конфлікту не можуть повернутися в Україну. (інформація з сайту МЗС України).

Права осіб, які отримали тимчасовий захист в країнах ЄС

доступ до роботи (на відміну від отримання статусу біженця, відсутня вимога очікування 6 місяців)

доступ до освіти: діти до 18 років мають право навчатись у закладах освіти на рівні громадян країни перебування;

забезпечення житлом (заселення у центр чи надання засобів для проживання);

доступ до соціального забезпечення;

доступ до медичного обслуговування;

право на відповідну інформацію про тимчасовий захист;

можливість отримати статус біженця у майбутньому;

можливість повернутися в країну громадянства в будь-який момент

Перелік документів для перетину кордону та отримання тимчасового захисту в країнах ЄС

Країни ЄС максимально спростили перелік документів для перетину кордону.

Наприклад, для в’їзду у Чехію достатньо закордонного чи українського біометричного паспорта, а дітям необхідно мати свідоцтво про народження. Домашніх тварин можна ввозити без документів. Також необов’язково мати сертифікат про щеплення від COVID-19, або здавати ПЛР-тест.

Однак, за первинного перетинання кордону ЄС через країну, яка не входить до зони ЄС без внутрішнього прикордонного контролю, документи перевіряються повторно на прикордонному пункті пропуску наступної країни Шенгенської зони.

Усі країни-члени ЄС, що межують з Україною (Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія) дозволяють в’їзд особам, які рятуються від війни в Україні, незалежно від наявності у них біометричного закордонного паспорту.

Компетентні органи по забезпеченню тимчасового захисту та статусу біженця

Закордонні дипломатичні установи України оприлюднюють контактну інформацію компетентних органів, а також посилання на відповідні першоджерела (зокрема, у перекладі українською) на інтерактивній мапі https://tripadvisor.mfa.gov.ua та сторінках посольств/консульств у Facebook.

Рішення про отримання тимчасового захисту або статусу біженця приймається після отримання повної інформації від офіційних органів країни перебування. Ці органи переміщеним українцям видають документ, який пояснює зрозумілою їм мовою їхній статус та права.

Для прикладу роз’яснюємо особливості отримання тимчасового захисту для українців в Німеччині.

Федеральне міністерство внутрішніх справ і питань походження Німеччини ухвалило Постанову про тимчасове звільнення переміщених осіб з України (далі – постанова). Ця постанова набула чинності 9 березня 2022 року та має зворотну силу з 24 лютого 2022 року.

Постанова визначає спрощений порядок в'їзду та проживання відповідних осіб, а також надає переміщеним особам необхідний час для отримання права на проживання на федеральній території.

Дія постанови обмежена терміном до 23 травня 2022 року. Протягом цього часу необхідно подати заяву до компетентного відділу реєстрації іноземних громадян для видачі дозволу на перебування відповідно до §24 Закону про перебування (Aufenthalts G).

Українці можуть подати заяву на отримання дозволу на перебування до відділу реєстрації іноземних громадян за місцем проживання або перебування. Щоб уникнути несанкціонованого перебування, необхідно спочатку подати заяву на отримання дозволу на перебування в неофіційній письмовій формі у відповідний відділ реєстрації іноземних громадян за місцем проживання або перебування, вказавши свої особисті дані (бажано копію сторінки паспорту з паспортними даними) та причину перебування (наприклад, військова ситуація в Україні), а також дату першого в'їзду до ЄС.

Адреса компетентного відділу реєстрації іноземних громадян розміщена за посиланням BAMF-NAvI.

Незважаючи на те, що українці мають право на отримання статусу біженця, органи державної влади Німеччини не рекомендують цього робити. Процедура тимчасового захисту є швидшою і не обмежує право на працю, освіту, проживання тощо.

При видачі дозволу на перебування відділ реєстрації іноземних громадян вносить до документу про дозвіл на перебування запис про те, що оплачувана робота дозволяється. Тобто додаткового дозволу на роботу від іншого органу влади не потрібно.

Особи, які мають дозвіл на перебування за Директивою про тимчасовий захист у Німеччині також можуть отримати консультаційні послуги та послуги з працевлаштування згідно з томом ІІІ Соціального кодексу (SGB III) через агенції з працевлаштування.

У разі потреби всі особи, які підпадають під дію § 24 Закону про перебування (AufenthaltsG), отримують допомогу для покриття витрат на проживання та медичне обслуговування відповідно до Закону про допомогу особам, які шукають притулок (AsylbLG). Для цього потрібна реєстрація, наприклад, у центрах прийому або відділах реєстрації іноземних громадян.

Відповідно до Положення про в'їзд в умовах пандемії COVID-19 існує лише загальна вимога тестування перед в'їздом до Німеччини, при цьому вимоги про карантин та реєстрацію скасовані.