04/05/2022 18:54

Роз’яснення щодо розширення переліку суб’єктів права на безоплатну правову допомогу

З прийняттям Верховною Радою України Закону України «Про безоплатну правову допомогу», який набрав чинності 9 липня 2011 року, практично реалізовано конституційне право кожного на правову допомогу (стаття 59 Конституції України) та виконано зобов’язання за низкою міжнародних договорів, учасником яких є Україна – Європейська конвенція про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та Міжнародний пакт про громадянські та політичні права 1966 року.

Так, у § 3 (с) статті 6 Європейської конвенції зазначається, що кожний обвинувачений у вчиненні кримінального правопорушення має щонайменше такі права як захищати себе особисто чи використовувати юридичну допомогу захисника, вибраного на власний розсуд, або – за браком достатніх коштів для оплати юридичної допомоги захисника – одержувати таку допомогу безоплатно, коли цього вимагають інтереси правосуддя.

Аналогічна норма міститься і у § 3 (d) статті 14 частини ІІІ Міжнародного пакту, відповідно до якої кожен має право при розгляді будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення бути судимим у його присутності та захищати себе особисто або за посередництвом обраного ним самим захисника; якщо він не має захисника, бути повідомленим про це право і мати призначеного йому захисника в будь-якому разі, коли інтереси правосуддя того вимагають, безплатно для нього в усякому такому випадку, коли він не має достатньо коштів для оплати цього захисника.

У Законі України «Про безоплатну правову допомогу» безоплатна правнича допомога диференційована за видами державних гарантій:

первинна допомога «доступ до права» (англ. access to law, фр. acces au drоit) – державні гарантії, що полягають в інформуванні особи про її права і свободи, порядок їх реалізації, відновлення у випадку їх порушення та порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Безоплатна первинна правова допомога включає такі види правових послуг: надання правової інформації; надання консультацій і роз'яснень з правових питань; складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру); надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації.

вторинна допомога «доступ до правосуддя» (англ. access to justice, фр. acces au justice) – державні гарантії, що полягають у створенні рівних можливостей для доступу осіб до правосуддя.

Безоплатна вторинна правова допомога включає такі види правових послуг: захист; здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; складення документів процесуального характеру.

З урахуванням подій, що відбулися за час повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України, система надання безоплатної вторинної правової допомоги зазнала змін у частині категорій осіб, що мають право на її отримання.

Причиною цьому став «масовий характер» фактів зґвалтувань на окупованих військами Російської Федерації територіях.

За результатами нещодавніх опитувань (квітень 2022 року), проведених організацією «Ла Страда-Україна» та оприлюднених її керівником Kaтeриною Чeрeпaхою перед Радою Безпеки ООН, в Україні переважна більшість українців (близько 93%) чули про випадки зґвалтування чи сексуального насильства з боку російських чи проросійських сил; більше 20% українців особисто знають людину, що зазнала зґвалтування чи сексуального насильства з боку російських чи проросійських військ від початку вторгнення 24 лютого 2022 року [https://sapiens.com.ua/ua/publication-single-page?id=225].

Як заявила в коментарі програмі Радіо Свобода «Свобода Live» Уповноважений Верховної Ради з прав людина Людмила Денісова, жертви насильства «розповідають, що коли їх ґвалтували, всі ці виродки говорили про те, що «ми зробимо таким чином, щоб ви жодного разу не захотіли більше допустити до себе чоловіків, щоб потім у вас діти ніколи не народжувались». Також, за її словами, зафіксовано багато випадків, коли жінки завагітніли: «Можу сказати про 11 випадків, коли дівчата вагітніли. Це тільки ті, які захотіли, щоб про їхні випадки публічно було сказано».

 [https://www.radiosvoboda.org/a/news-denisova-zhertvy-zgvaltuvannia/317976]

Враховуючи зазначені вище факти кримінальних правопорушень, Верховною Радою України ухвалено Закон України «Про внесення змін до статті 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу» (далі – Закон), включивши до переліку суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу таких як:

  • потерпілі від кримінальних правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості, катування або жорстокого поводження під час воєнних дій чи збройного конфлікту.

Для цієї категорії осіб у Законі передбачено такі правові послуги:

здійснення представництва інтересів осіб в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами (пункт 2 частини другої статті 13 Закону);

складення документів процесуального характеру (пункт 3 частини другої статті 13 Закону);

здійснення представництва інтересів осіб у кримінальних провадженнях, розпочатих за фактом вчинення кримінальних правопорушень.

  • особи, які не мають документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України.
  • Для цієї категорії осіб у Законі передбачено такі правові послуги:

здійснення представництва інтересів осіб в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами (пункт 2 частини другої статті 13 Закону);

складення документів процесуального характеру (пункт 3 частини другої статті 13 Закону);

  • встановлення в судовому порядку фактів, що мають юридичне значення, пов’язаних з оформленням та видачею таких документів.

Відтепер право на безоплатну вторинну правову допомогу мають такі категорії осіб:

особи, які перебувають під юрисдикцією України, якщо їхній середньомісячний дохід не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно до закону для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, а також особи з інвалідністю, які отримують пенсію або допомогу, що призначається замість пенсії, у розмірі, що не перевищує двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб;

діти, у тому числі діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які перебувають у складних життєвих обставинах, діти, які постраждали внаслідок воєнних дій чи збройного конфлікту;

особи, до яких застосовано адміністративне затримання;

особи, до яких застосовано адміністративний арешт;

особи, які відповідно до положень кримінального процесуального законодавства вважаються затриманими;

особи, стосовно яких обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою;

особи, у кримінальних провадженнях стосовно яких відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України захисник залучається слідчим, прокурором, слідчим суддею чи судом для здійснення захисту за призначенням або проведення окремої процесуальної дії, а також особи, засуджені до покарання у вигляді позбавлення волі, тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців або обмеження волі;

особи, на яких поширюється дія Закону України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту»;

ветерани війни та члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, особи, які мають особливі заслуги та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, особи, які належать до числа жертв нацистських переслідувань;

особи, щодо яких суд розглядає справу про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи;

особи, щодо яких суд розглядає справу про надання психіатричної допомоги в примусовому порядку;

особи, реабілітовані відповідно до законодавства України;

особи, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі;

викривачі у зв’язку з повідомленням ними інформації про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення;

потерпілі від кримінальних правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості, катування або жорстокого поводження під час воєнних дій чи збройного конфлікту;

особи, які не мають документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України.

Такі зміни дозволять забезпечити право на безоплатну вторинну правову допомогу та на судовий захист дітей, жінок, чоловіків, людей похилого віку та інших осіб, які постраждали від кримінальних правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості, катування або жорстокого поводження під час повномасштабного воєнного вторгнення Російської Федерації, воєнних дій та збройного конфлікту, а також осіб, які не мають документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, з питань встановлення в судовому порядку фактів, що мають юридичне значення, пов’язаних з оформленням та видачею таких документів.