01/08/2024 12:39

Права у сфері освіти цивільних осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їх сімей

Нормативно-правова база:

  • Закон України від 26.01.2022 № 2010-IX «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей».
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 № 975 «Про надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти;
  • постанова  Кабінету  Міністрів  України  від  29  серпня  2018  р.  №  673 «Про затвердження Порядку пільгового кредитування для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти».

Категорія осіб, яка може скористатися державною цільовою підтримкою для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти:

  • особи, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, після їх звільнення;
  • діти осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України;
  • діти осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, які загинули (померли); (у тому числі діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, – до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років)

Види державної цільової підтримки, надається:

  • повна оплата навчання для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти за певним освітньо-кваліфікаційним рівнем (рівнем вищої освіти) – у разі зарахування на місця державного (регіонального) замовлення відповідно до умов та правил прийому;
  • пільгові довгострокові кредити для здобуття професійної (професійно- технічної), фахової передвищої та вищої освіти;
  • першочергове переведення здобувачів освіти, зарахованих контрактну форму здобуття освіти, на навчання на місцях державного (регіонального) замовлення у державних або комунальних закладах професійної (професійно- технічної), фахової передвищої та вищої освіти;
  • соціальна стипендія для осіб, які навчаються за державним або регіональним замовленням за денною формою здобуття освіти;
  • безоплатне забезпечення підручниками – за рахунок бібліотечного фонду відповідного закладу освіти;
  • безоплатний доступ до Інтернету, систем баз даних у державних та комунальних закладах освіти;
  • безоплатне проживання в учнівських та студентських гуртожитках або проживання у студентських гуртожитках з пільговою оплатою - для осіб, які навчаються за денною формою здобуття освіти.

Для реалізації права на отримання державної цільової підтримки необхідно особисто подати на ім’я керівника відповідного закладу освіти заяву, складену в довільній формі, із зазначенням конкретних видів державної цільової підтримки, з додаванням:

  • виписки з Єдиного реєстру осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України;
  • свідоцтва про народження дитини (у разі необхідності);
  • свідоцтва про смерть батька (матері), стосовно якого (якої) встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України (у разі необхідності).

Інформуємо! Секретаріатом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини розроблено Дорожню карту про права цивільних осіб, позбавлених особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, зниклих безвісти за особливих обставин, та членів їхніх сімей, у якій прописаний порядок встановлення факту позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України та інформація про державну підтримку такої категорії громадян. Ознайомитись з Дорожньою картою можна за посиланням тут.

З метою вивчення практичної реалізації питання реалізації прав у сфері освіти осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей, Секретаріатом Уповноваженого протягом червня-липня 2024 року здійснено дистанційний моніторинг.

Під час моніторингу досліджувалися питання щодо загальної кількості здобувачів освіти з числа осіб такої категорії; кількості тих, які скористались правом на державну цільову підтримку для здобуття освіти, та видів цієї підтримки.

Окремо вивчалось питання щодо обізнаності/поінформованості надавачів освітніх послуг та здобувачів освіти з питання державної підтримки у сфері освіти.

Результати моніторингу базуються на отриманій інформації від 7-ми органів управління освітою обласного рівня (далі – Департаменти) та 5-ти закладів вищої освіти (далі – ЗВО).

Моніторингом встановлено, що наразі серед здобувачів освіти з регіонів (це східні та північні регіони), де проводився моніторинг, наявна незначна кількість здобувачів освіти такої категорії – 20 осіб (0,02%) (18 осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та 2 особи, які належать до членів сімей таких осіб; 19 – учні закладів фахової передвищої освіти, 1 – студент ЗВО).

Кількість осіб, які звернулись до закладів освіти з питання отримання державної підтримки у сфері освіти, менше 1 % від загальної кількості пільговиків. Моніторинг засвідчив, що на відміну від Департаментів, ЗВО мають дуже низький рівень обізнаності/поінформованості з питання державної підтримки у сфері освіти категорії осіб, щодо якої був здійснений моніторинг.

Так, із 5-ти ЗВО лише 1 зазначив про наявність інформації щодо можливості пільгового вступу в розділі «Вступники» та в правилах прийому, а також щодо надання вступникам консультацій.

Також із 12 об’єктів моніторингу лише 3-ма зазначено про наявність методичної підтримки з боку МОН.

Із аналізу наданої інформації об’єктами моніторингу вбачається, що причини такої низької кількості звернень можуть бути обумовлені декількома факторами:

  • серед такої категорії громадян невелика кількість осіб, які здобували (чи здобувають освіту);
  • низька поінформовність, у тому числі надавачів освітніх послуг, щодо наявності державної підтримки у сфері освіти;
  • небажання зазначеної категорії осіб афішувати про себе інформацію щодо факту позбавлення свободи;
  • пільги не суттєві, не вартують часу, витраченого на звернення та оформлення документів;
  • неефективна координація між державними установами, недосконалість нормативно-правової бази.

За результатами проведеного моніторингу надано відповідні рекомендації Міністерству освіти і науки України, Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, а також керівникам департаментів (управлінь) освіти та ЗВО, в яких був проведений моніторинг.