10/09/2024 15:37

Моніторинговий візит до дитячого оздоровчого табору «Соколята» на Львівщині

Працівники Департаменту моніторингу додержання прав дитини Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини спільно з експертом проєкту «Зміцнення інституційної спроможності системи захисту прав дитини шляхом проведення моніторингу ситуації з дітьми» відвідали дитячий оздоровчий табір «Соколята» у Хирові Львівської області що здійснює свою діяльність за документами ТОВ «ЛАЯР СІТІ» та надає послуги з оздоровлення та відпочинку дітям, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, зокрема, за рахунок коштів державного бюджету (є-Оздоровлення) та місцевих бюджетів. 

Як тільки моніторингова група прибула до контрольно-пропускного пункту Закладу, зафіксовала, що діти вільно покидають територію Закладу через пункт охорони без супроводжуючих осіб та вожатих. Територія закладу не огороджена. Діти не зайняті навчальними, культурно-розважальними програмами та займають свій час самостійно. Крім того, в кімнатах, на території Закладу перебували діти працівників Закладу.

Документація Закладу 

При приїзді моніторингової групи до Закладу на місці були відсутні керівництво та всі працівники адміністрації Закладу. З членами моніторингової групи спілкувався старший вихователь, який надав частково списки дітей направлених (а не фактично перебуваючих) дітей до Закладу та повідомив, що вся інша документація міститься у бухгалтера.

У кабінеті адміністрації був хаос, вся документація за 2021-2023 роки була розкидана, на робочих столах лежали недопалки та залишки їжі. Після дзвінка старшого вихователя через 2,5 години на територію Закладу з’явилась особа, яка представилась бухгалтером Закладу, та надала (шукаючи в скопах паперів та папок) членам моніторингової групи:

  • акт оцінки об’єкта щодо можливості його використання для укриття населення як найпростішого укриття за 2022 рік (згідно з актом укриття спроможне розмістити 1600 осіб);
  • акт перевірки готовності до відкриття закладу,
  • плани роботи Закладу (не затверджені підписом та печаткою);
  • розклад дня (не затверджені підписом та печаткою);
  • акт приймання дитячого оздоровчого табору;
  • окремі заяви батьків стосовно прийому дітей до Закладу по програмі «є-Оздоровлення» (точну кількість таких дітей, які перебували на території Закладу, встановити було неможливо через відсутність документів);
  • списки дітей-жителів м. Черкаси, які направляються до Закладу на V зміну (16.08.2024-29.08.2024);
  • договір з департаментом соціальної політики Черкаської міської ради;
  • договір про співпрацю з комунальним некомерційним підприємством Добромильської міської ради «Добромильська районна лікарня»;
  • договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Разом з тим, основоположні документи, передбачені чинним законодавством на момент моніторингового візиту були відсутні, зокрема, це:

  • статут Закладу;
  • свідоцтво про атестацію Закладу (присвоєння закладу вищої категорії);
  • штатний розпис;
  • журнал реєстрації дітей (порядковий номер путівки, дата заїзду, прізвище, ім'я та по батькові дитини, організація, що видала путівку, відомості про батьків,  домашня адреса, дата від'їзду дитини з дитячого закладу оздоровлення та відпочинку тощо);
  • сформовані пакети документів дітей, які перебувають на території Закладу (заповнена путівка, свідоцтво про народження або паспорт).

Слід зазначити, що особа декілька разів пропонувала неправомірну вигоду, зокрема, оплата готелю членам моніторингової групи, надання послуг СПА-центру та грошову винагороду за не висвітлення у звіті виявлених порушень під час моніторингового візиту до Закладу.

Харчування

На території Закладу присутня несанкціонована торгівля (без наявності дозвільних документів). На вимогу членів моніторингової групи працівниками харчоблока та їдальні не надано щоденне, двотижневе та сезонне меню, бракеражні журнали, добові проби страв раціону, сертифікати якості продукції від постачальників. При вході в харчоблок діти мають вільний доступ до електрощитової. Всі працівники харчоблока та їдальні не мали спецодягу та засобів індивідуального захисту. Медичні книжки працівників протерміновані.

Під час огляду холодильників харчоблока недотримане сусідство харчових продуктів (м'ясо зберігається разом із яйцями та готовими стравами). На всіх продуктах відсутні маркування, не надані підтвердні документи стосовно строків придатності продуктів. Через відсутність належної організації процесу харчування на вході до їдальні спостерігалось велике скупчення дітей, які розміщувались сидячи на сходах, які примикають до приміщення. Через відсутність рукомийників – діти приходять на прийоми їжі з брудними руками.

Персонал їдальні не прибирає поверхні після прийомів їжі різних груп дітей, через, що наступні групи розпочинають прийоми їжі за брудними столами. Всі приміщення харчоблока та їдальні потребують ремонту та перебувають в антисанітарному стані (наявна пліснява на стінах, сколи на поверхні підлоги, скоплений бруд).

Розміщення дітей

Діти розміщені в чотириповерхових корпусах (відповідні дозвільні документи відсутні). Кімнати потребують ремонту (розбиті підвіконня, сколи на підлозі в санвузлах, вм'ятини на стінах та дверях). У кімнатах брудно, попри те, що діти перебувають 2-3 дні, зламані меблі, переповнені смітники, через надлишок сміття діти його складають по кутках приміщення.

У всіх кімнатах, які відвідали члени моніторингової групи, постелі на дитячих ліжках були розстелені, дитячі речі розкидані по кімнатах. У санвузлах погане освітлення та наявна пліснява на стиках плитки, відкручені душові лійки. Діти 7-8 річного віку самі носять 19-літрові бутлі води на поверхи кімнат, вода у малих ємкостях відсутня.

Зона басейну

Відсутній журнал дезінфекції води, повсюдно наявні сколи покриття підлоги, іржа та пліснява. У приміщенні, де розміщений басейн та підвищена вологість, відкрита електрощитова в доступності дітей. Комунікації підтримки функціонування басейну не мають захисного кріплення. Меблі «Кухні здоров’я», яка розміщена біля басейну, зламані та покриті пліснявою.

Медична частина

Відсутній холодильник для збереження медичних препаратів, журналу травматизму. Медична документація ведеться неналежним чином (членам моніторингової групи не надали повний список дітей, які прибули на V зміну до Закладу, у зв’язку з чим було неможливо ідентифікувати медичні документи дітей, при наявності медичних довідок за формою № 079 – відсутні довідки про щеплення, епідоточення. В деяких довідках не був зазначений ПІП дитини. Медичні документи складені хаотично.

Загальний висновок

Не можливо встановити кількість дітей, які на момент моніторингового візиту перебували на території Закладу, підстав їх направлення (є-Оздоровлення, направлення за рахунок коштів місцевих бюджетів, комерційні путівки) через відсутність списків та підтвердних документів. А також невстановлені підстави перебування на території Закладу осіб, яких ідентифікують, як вожатих, вихователів через відсутність штатного розпису, документів, які посвідчують їх особи, наказів про призначення, договорів із навчальними закладами про проходження студентами закладу виробничої практики, документів про освіту.

За результатами моніторингового візиту готуються відповідні листи-реагування. Моніторинговий візит здійснений у межах проєкту Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні «Зміцнення інституційної спроможності системи захисту прав дитини шляхом проведення моніторингу ситуації з дітьми», що впроваджується Благодійною організацією West Support in Ukraine.

Нагадуємо, якщо Вам відомо про випадки порушення прав дитини, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

  • за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
  • на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;
  • на гарячу лінію: 0800501720;
  • за тел. 044-299-74-08.