07/01/2025 16:48

Моніторинг додержання права на освіту здобувачів професійної освіти, які мають інвалідність та особливі освітні потреби

Нормативно-правова база: 

  • Закон України «Про освіту»; 
  • Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту»; 
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 636 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти».

Мета моніторингу – вивчення питання додержання права на освіту здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти, які мають інвалідність та/або особливі освітні потреби (далі – ООП). Об’єкти моніторингу – департаменти (управління) освіти і науки 10 обласних державних (військових) адміністрацій. 

Проведення моніторингу, зокрема, обумовлено отриманою Уповноваженим під час здійснення парламентського контролю інформацією про відмову особі з ООП (вади слуху) в зарахуванні на навчання до закладу професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗП(ПТ)О) через відсутність у закладі асистента майстра виробничого навчання, що унеможливило для такої особи організацію освітнього процесу. 

Під час моніторингу досліджувалися питання щодо: 

  •  загальної кількості здобувачів освіти у ЗП(ПТ)О області, які є особами з інвалідністю та/чи особами з ООП, з них: - потребують особливих умов організації освітнього процесу; 
  • потребують асистента здобувача освіти; 
  •  загальної потреби в асистентах майстрів виробничого навчання в ЗП(ПТ)О області; 
  •  забезпеченості ЗП(ПТ)О асистентами майстрів виробничого навчання; 
  • вжитих закладом освіти заходів для організації освітнього процесу для таких здобувачів освіти (у разі відсутності асистента майстра виробничого навчання); 
  • наявності проблемних питань в забезпеченні права на здобуття освіти осіб з інвалідністю та осіб з ООП, зокрема і через відсутність асистента майстра виробничого навчання. 

Моніторингом встановлено, що загальна кількість здобувачів освіти у ЗП(ПТ)О 10 регіонів, в яких здійснювався моніторинг, становить 1788 осіб, найбільше – в Дніпропетровській, Полтавській та Харківській областях, найменше – в Київській і Львівській областях. Найбільша кількість осіб, які потребують особливих умов організації освітнього процесу, навчаються в ЗП(ПТ)О в Одеській та Львівській областях.  

Моніторинг засвідчив, що тільки 5% ЗП(ПТ)О в охоплених моніторингом регіонах забезпечені асистентами майстрів виробничого навчання. Про нагальну потребу в асистентах майстрів виробничого навчання для здобувачів освіти з ООП повідомлено 7 регіонами, найбільша потреба в таких асистентах в ЗП(ПТ)О Львівської, Одеської та Київської областей. Об’єктами моніторингу зазначено про неналежне забезпечення ЗП(ПТ)О асистентами майстрів виробничого навчання (а також асистентами учнів), оскільки відповідні посади відсутні у штатному розписі закладів освіти. Не розроблена законодавча база щодо затвердження посад асистентів майстрів виробничого навчання в закладах П(ПТ)О, зокрема, така посада не передбачена Типовим штатним розписом, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1204 (із змінами). Цей факт ускладнює організацію якісного інклюзивного освітнього процесу.    

Водночас із аналізу наданої об’єктами моніторингу інформації вбачається, що адміністраціями ЗП(ПТ)О вживались заходи реагування для розв'язання цього питання, наприклад:

  • організація освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей учнів з ООП (індивідуальна робота, різнорівневий підхід при виконанні виробничих завдань, робота в малих групах);
  •  створення команд психолого-педагогічного супроводу здобувача освіти з ООП;
  •  розроблення рекомендацій для класних керівників та майстрів виробничого навчання щодо взаємодії з учнями з особливими освітніми потребами;
  •  здійснення психологом закладу освіти корекційно-розвиткової роботи тощо.

 За результатами проведеного моніторингу надано відповідні рекомендації Міністерству освіти і науки України, у тому числі розробити нормативну базу щодо внесення посад асистента майстра виробничого навчання (асистента учня) до Типового штатного розпису ЗП(ПТ)О.