22/05/2023 09:46

Моніторинг додержання прав споживачів в умовах воєнного стану Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів

Відповідно до частини третьої статті 42 Конституції України  держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.

Згідно із Законом України «Про захист прав споживачів» захист прав споживачів здійснює центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері захисту прав споживачів – Держпродспоживслужба.

З метою з’ясування стану додержання прав споживачів в умовах воєнного стану, працівниками Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини здійснено моніторинговий візит до Держпродспоживслужби.

Нагадуємо, що у березні 2022 року Урядом на період воєнного стану було запроваджено заборону на проведення заходів державного нагляду (контролю), у тому числі щодо додержання законодавства про захист прав споживачів.

З метою забезпечення додержання прав громадян у різних сферах, в листопаді 2022 року Уповноваженим було надано рекомендації Уряду щодо надання дозволу відповідним органам державної влади здійснювати у період воєнного стану позапланові заходи державного нагляду (контролю). Ці рекомендації Уповноваженого підтримані Урядом, з грудня 2022 року дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах, зокрема, з питань захисту прав споживачів за рішенням Міністерства економіки України.

Під час моніторингового візиту до Держпродспоживслужби встановлено, що незважаючи на зміни в законодавстві, органи Держпродспоживслужби не здійснюють за зверненнями громадян заходи державного нагляду (контролю)  за додержанням законодавства про захист прав споживачів.

У 2022 році на адресу Держпродспоживслужби та її територіальних органів надійшло понад 18 тис. звернень від споживачів про порушення їхніх прав. Цьогоріч таких звернень надійшло понад 4,6 тис.

За інформацією Держпродспоживслужби, з метою отримання дозволу на проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про захист прав споживачів під час дії воєнного стану, до Мінекономіки було подано 559 звернень. Однак, жодного дозволу Міністерством не надано.

На сьогодні за зверненнями споживачів до Держпродспоживслужби, громадянам надаються лише роз’яснення законодавства та рекомендації про можливість звернення до суду.

З метою забезпечення конституційних прав громадян як споживачів Уповноваженим будуть надані відповідні рекомендації центральним органам виконавчої влади.

Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

 на гарячу лінію: 0800501720;

 за тел. 044-299-74-08