12/09/2023 17:50

Моніторинг додержання в умовах воєнного стану прав повнолітніх недієздатних осіб та осіб, дієздатність яких обмежена, на території Черкаської міської територіальної громади

Працівники Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини 6 – 8 вересня 2023 року здійснили моніторинговий візит до Черкаської міської територіальної громади щодо додержання в умовах воєнного стану прав повнолітніх недієздатних осіб та осіб, дієздатність яких обмежена.

Моніторингова група відвідала Черкаську міську раду, орган опіки та піклування Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради (далі – орган опіки та піклування), Центр надання адміністративних послуг у місті Черкаси (далі – ЦНАП) та Територіальний центр соціального обслуговування м. Черкаси, до компетенції яких відноситься організація та реалізація політики у сфері опіки та піклування.

Під час моніторингу встановлено, що орган опіки та піклування в межах повноважень при наявності усіх необхідних документів своєчасно приймає рішення з питань опіки та піклування над повнолітніми недієздатними особами та особами, дієздатність яких обмежена; забезпечує опіку (піклування) над вказаною категорією осіб, щодо яких не призначено опікуна (піклувальника); вносить реєстраційні дані щодо осіб, над якими встановлено опіку (піклування), до Централізованого банку даних з проблем інвалідності; видає посвідчення установленого зразка призначеному опікуну (піклувальнику); веде облік та особові справи осіб, які потребують опіки (піклування); забезпечує реалізацію їх особистих немайнових і майнових прав та інтересів; взаємодіє з пов’язаними органами, установами, закладами з метою забезпечення прав повнолітніх осіб, які потребують опіки (піклування), у різних сферах.

Водночас виявлені окремі недоліки в діяльності органу опіки та піклування, які стосуються забезпечення контролю та нагляду за захистом прав повнолітніх осіб, над якими встановлено опіку (піклування), а саме: не здійснюються планові відвідування вказаної категорії осіб за місцем їхнього проживання та відсутній графік проведення таких відвідувань; в особових справах підопічних відсутні щорічні звіти опікунів (піклувальників) про свою діяльність за минулий рік щодо захисту прав та інтересів підопічних, у тому числі щодо збереження належного їм майна та житла.

Органом опіки та піклування вживаються заходи з метою повторного визнання чи невизнання особи недієздатною в судовому порядку в справах, де строк дії рішення суду про таке визнання та про призначення їй опікуна закінчився. Однак виявлені випадки відсутності в особових справах нових рішень суду про визнання повнолітньої особи недієздатною та про призначення їй опікуна. При цьому раніше призначені опікуни надалі продовжують отримувати виплати підопічного та розпоряджатися його майном. Така ситуація зумовлена тривалою процедурою ухвалення судових рішень у таких справах.

Моніторинг також засвідчив, що ЦНАП не володіє інформацією щодо повнолітніх осіб, які потребують опіки та піклування, внаслідок чого ймовірно можуть порушуватись права таких осіб, зокрема, під час проведення низки реєстраційних, у тому числі, нотаріальних дій. Вказана проблема пов’язана з відсутністю чіткого правового регулювання цього питання.

Позитивним прикладом роботи ЦНАП є послуга «Мобільний адміністратор», яка передбачає надання адміністративних послуг особам з інвалідністю І групи та особам, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, безпосередньо за їхнім місцезнаходженням.

Органом опіки та піклування налагоджена взаємодія з Територіальним центром надання соціальних послуг м. Черкаси, де особи, над якими встановлена опіка (піклування), можуть отримати відповідні соціальні послуги.

Моніторингом підтверджено необхідність законодавчого врегулювання окремих питань реалізації норм і положень чинного законодавства з питань опіки (піклування) над повнолітніми особами в умовах воєнного стану.

За результатами здійсненого моніторингу буде складено звіт та надано рекомендації Уповноваженого Черкаській міській раді та відповідним центральним органам виконавчої влади.

Моніторинг здійснювався за підтримки Офісу Ради Європи в Україні в рамках реалізації проєкту Ради Європи «Посилення соціального захисту в Україні.