12/09/2024 16:56

Моніторинг архітектурної доступності Центрів первинної медико-санітарної допомоги на Хмельниччині

У межах здійснення парламентського контролю за додержанням принципу недискримінації в різних сферах суспільних відносин, з метою моніторингу стану забезпечення доступного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення працівник Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Оксана Шейгец здійснила безвиїзні моніторинги Комунальних підприємств «Хмельницький міський Центр первинної медико-санітарної допомоги №1» та «Хмельницький міський Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» Хмельницької міської ради (далі – Центр ПМСД №1 та Центр ПМСД №2), задля перевірки архітектурної доступності, а саме: Центру ЦПМСД №1, до структури якого входить 14 амбулаторій загальної практики сімейної медицини (далі – АЗПСМ) та Центру ЦПМСД №2, до структури якого входить 18 АЗПСМ.

Під час моніторингів були опрацьовані матеріали (опитувальники та фотографії), які були надані Центрами ПМСД №1 №2 на відповідні запити Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України. З’ясували, що архітектурна доступність будівель та приміщень об’єктів моніторингу більшою мірою відповідає вимогам ДБН В.2.2 – 40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.11.2018.

Під час моніторингових візитів встановили, що амбулаторії Центрів ПМСД №1 та №2 розміщуються в більшості випадках в одноповерхових будівлях, ті АЗПСМ, які розміщені у багатоповерхових будівлях, вхідна група до них облаштовані відповідними пандусами з поручнями з наявним вільним простором для маневрування крісла колісного, облаштовані підйомними механізмами; всередині приміщень багатоповерхові приміщення АЗПСМ обладнані ліфтами або підйомниками, на наявні внутрішні сходи нанесено контрастне маркування, на перших поверхах наявні стенди із візуальною інформацією, які розміщені на зручній висоті для вільного зорового сприймання.

В амбулаторіях облаштовані окремі кабінети для прийому маломобільних категорій населення, а також, в більшості випадках наявні обладнані відповідно до вимог ДБН санітарно-гігієнічні приміщення.

Разом із тим, слід зауважити що виявили ряд невідповідностей будівельним нормам доступності:

  • у перевірених Центрах ПМСД №1 та №2 відсутні відокремлені місця для паркування, зокрема для паркування особистих транспортних засобів осіб з інвалідністю та транспортних засобів, які перевозять осіб з інвалідністю;
  • у більшості перевірених АЗПСМ Центрів ПМСД №1 та №2 на дверях відсутні тактильні таблички з номерами кабінетів та їхніми призначеннями (окрім санітарно-гігієнічних приміщень);
  • у деяких перевірених амбулаторіях на шляхах руху не нанесено тактильні смуги, які попереджали б про різні види небезпеки або перешкод при пересуванні;
  • не у всіх перевірених АЗПСМ Центрів ПМСД №1 та №2 наявні зовнішні тактильні таблички з назвою та графіком роботи тощо.

За результатами моніторингів будуть підготовлені звіти із рекомендаціями щодо усунення виявлених недоліків.