16/08/2022 17:31

Дотримання прав людини під час призупинення дії трудового договору в умовах воєнного стану

15.03.2022 було ухвалено Закон України «Про організацію трудових

відносин в умовах воєнного стану» № 2136-IX (далі – Закон), до якого 01.07.2022 внесені зміни згідно із Законом № 2352-IX.

Цей Закон визначає особливості:

− проходження державної служби, служби в органах місцевого

самоврядування,

− трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій

в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності,

− роботи осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним

з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю, Законів України «Про державну службу», «Про службу в органах місцевого самоврядування», інших законодавчих актів, що регулюють діяльність державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування у частині відносин, врегульованих цим Законом.

Статтею 13 Закону передбачено нову категорію в трудовому праві – призупинення дії трудового договору.

Призупинення дії трудового договору – це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв’язку із збройною агресією РФ проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором.

Строк призупинення трудового договору – не може бути більшим ніж період дії воєнного стану.

Юридична характеристика призупинення трудового договору:

− не тягне за собою припинення трудових відносин;

− працівник не виконує своїх обов’язків;

− статус працівника зберігається;

− роботодавець не несе жодних витрат на утримання працівника або сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄСВ);

− працівник має право на компенсацію втрат в оплаті праці;

− тягар витрат з компенсації оплати праці та сплати ЄСВ лягає

на державу-агресора;

− не може бути прихованим покаранням;

− не входять до стажу для щорічної основної відпустки (стаття 9 Закону України «Про відпустки»);

− не застосовується до керівників та заступників керівників державних органів, а також посадових осіб місцевого самоврядування, які обіймають виборні посади;

− не має права на отримання статусу безробітного та на призначення виплати допомоги по безробіттю.

Ініціатором призупинення трудового договору можуть бути:

роботодавець – оформлюється наказом та повідомляється працівник будь якими засобами комунікації,

працівник – варто оформити заявою в довільній формі та повідомити можливими засобами комунікації.

Згода другої сторони на факт призупинення не потрібна.

Умова призупинення:

− працівник абсолютно не може виконувати свої трудові обов’язки (наприклад, переїхав у іншу місцевість і не може працювати дистанційно),

− роботодавець не має можливості надання роботи (відсутність замовлень, зупинка виробництва, бойові дії, пошкодження виробництва унаслідок бойових дій тощо).

Правила оформлення призупинення трудового договору.

Працівникам звернути увагу:

Відповідно до частини другої статті 13 Закону призупинення дії оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця, в якому, зокрема, зазначається:

− інформація про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов’язки та спосіб обміну інформацією,

− строк призупинення дії трудового договору,

− кількість, категорії і прізвища, ім’я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) відповідних працівників,

− умови відновлення дії трудового договору.

Наказ (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавець подає для погодження до військової адміністрації, яка здійснює свої повноваження на відповідній території (військові адміністрації населених пунктів та районні військові адміністрації, а за їх відсутності - обласні).

У разі незгоди працівника (працівників) із наказом (розпорядженням) роботодавця про призупинення дії трудового договору:

− працівник або профспілка за дорученням працівника (працівників) може оскаржити відповідний наказ (розпорядження) до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу,

− центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, вивчивши зміст наказу (розпорядження) та підстави для його видання, за погодженням з військовою адміністрацією може внести роботодавцеві припис про скасування відповідного наказу (розпорядження) або про усунення порушення законодавства про працю іншим шляхом,

− припис є обов’язковим до виконання роботодавцем протягом 14 календарних днів з дня отримання такого припису;

− припис центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу може бути оскаржений роботодавцем протягом 10 календарних днів у судовому порядку.

Скасування призупинення трудового договору до припинення або скасування воєнного стану:

− працівник повідомляє роботодавця про можливість приступити до виконання своїх трудових обов’язків;

− роботодавець у разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.

В разі перебування працівника під час призупинення дії трудового договору на лікарняномувін не буде оплачений.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах:

− трудового договору (контракту),

− гіг-контракту,

− іншого цивільно-правового договору,

− на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання,

− зокрема, які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб,

− а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах,

− фізичні особи - підприємці,

− особи, які провадять незалежну професійну діяльність,

− члени фермерського господарства,

− якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Таким чином, фактично працівник не виконує свої обов’язки та не отримує зарплату, адже трудовий договір призупинено, в роботодавця відсутні підстави призначати допомогу з тимчасової непрацездатності.

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам за час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює збройну агресію проти України.

Для цього роботодавець повинен продовжувати ведення обліку в частині визначення та фіксації сум заробітної плати та компенсаційних виплат, які були б належні працівникові, якщо такого призупинення не було б.

На вимогу працівника або з власної ініціативи, роботодавець може видати працівнику відповідну довідку про нараховані суми заробітної плати та компенсаційних виплат, які були б належні працівникові, якщо такого призупинення не було б.