29/05/2023 10:58

За сприяння Уповноваженого жительці Київщини скасували заборгованість за газ та поновили право як споживача послуги з газопостачання

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернулася жителька Київської області з проханням допомогти вирішити проблемне питання щодо нарахування заборгованості за послугу газопостачання та закрити особовий рахунок споживача, оскільки вона фактично не користується вказаною послугою.

Встановлено, що заявниця неодноразово зверталася до місцевої газопостачальної компанії про припинення нарахування їй плати за послугу газопостачання, оскільки вона фактично проживає в гуртожитку та не користується газовими приладами і пристроями. У зв’язку із цим, заявниця просила закрити особовий рахунок споживача. Однак, розглядати заяви споживача газопостачальна компанія не поспішала та продовжувала надсилати на адресу заявниці квитанції про оплату послуг.

Інформуємо!!!! Відносини, які виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи регулюються Законом України «Про ринок природного газу» та Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496.

Споживач – фізична особа, фізична особа-підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини.

Об’єкт побутового споживача – територіально відокремлена газифікована споруда (житловий будинок, квартира, майстерня, літня кухня тощо), що належить споживачеві на правах власності або користування.

Мешканці гуртожитків, як правило, не мають територіально відокремлених газифікованих споруд, тобто у своїх помешканнях не мають жодного газового приладу чи пристрою (мешканці гуртожитку користуються природним газом для приготування їжі шляхом вмикання газових плит, розташованих на загальних кухнях на поверх).

Уповноваженим було відкрито провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина, в рамках якого, з метою встановлення правомірності дій газопостачальної компанії, надано рекомендації Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) провести відповідну перевірку.

З позиції НКРЕКП, у випадку заявниці (проживання в гуртожитку), укладення договорів безпосередньо з кожним споживачем на основі типового договору розподілу/постачання є неможливим, оскільки однією з умов укладення таких договорів є наявність у споживача газових приладів та пристроїв, за безпечну експлуатацію яких споживач несе персональну відповідальність.

Таким чином, відповідно до вимог чинного законодавства, договірні відносини, у частині отримання послуги розподілу та постачання природного газу, мають бути оформленні або з одним із співвласників, або з балансоутримувачем гуртожитку.

НКРЕКП рекомендувала газопостачальній компанії вжити заходів реагування щодо вирішення порушених заявницею питань, а також забезпечити більш сумлінне та відповідальне ставлення до споживачів природного газу, необхідність покращення сервісного обслуговування та удосконалення комунікації із споживачами природного газу.

В межах моніторингу стану виконання газопостачальною компанією рекомендацій НКРЕКП Секретаріатом Уповноваженого встановлено, що заборгованість за послугу з постачання та розподілу природного газу за адресою проживання заявниці скасовано, а особовий рахунок споживача закрито.

Відтак, за результатами вжитих Уповноваженим заходів реагування, право заявниці як споживача послуги з газопостачання поновлено.

Нагадуємо, що у разі порушення прав, Ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

- за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;

- на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;

- на гарячу лінію: 0800501720;

- за тел. 044-299-74-08