22/09/2023 14:59

Моніторинг реалізації права людини і громадянина на якісну професійну (професійно-технічну) освіту в умовах воєнного стану

У межах парламентського контролю за дотриманням прав та свобод людини і громадянина відділом  права на охорону здоров’я, освіту та культуру Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого проведено позаплановий безвиїзний моніторинг щодо реалізації права людини і громадянина на доступ до якісної професійної (професійно-технічної) освіти в умовах воєнного стану.

Моніторинг здійснено на підставі інформації, отриманої на запити Секретаріату Уповноваженого від департаментів (управлінь) освіти і науки Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Київської, Кіровоградської, Полтавської Чернівецької обласних військових адміністрацій та Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Основні питання, які було досліджено під час моніторингу, стосувались стану нормативно-правового забезпечення та особливостей організації освітнього процесу у закладах професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗПТО) в умовах воєнного стану; організації виробничої практики учнів (слухачів) ЗПТО; видачі документів про освіту за результатами 2022-2023 навчального року; реалізації права учнів  на внутрішню академічну мобільність; впровадження і поширення дуальної форми здобуття освіти та інші питання.

Повномасштабне вторгнення РФ в Україну зумовило особливості організації освітнього процесу у ЗПТО в умовах війни.

Так, внаслідок повномасштабної агресії Російської Федерації проти України різного ступеню пошкоджень зазнали 47 (із 197) ЗПТО в 5-ти з 8 охоплених моніторингом областях країни. На день надання інформації в Полтавській області та в м. Києві будівлі закладів освіти відновлено повністю, в інших регіонах частково, наразі тривають ремонтні роботи по відновленню.

Освітній процес у ЗПТО 7-ми охоплених моніторингом регіонах (окрім Київської області) за час дії режиму воєнного стану не призупинявся. 

У 2022-2023 навчальному році освітній у ЗПТО було організовано залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці відповідно до рішення обласної військової адміністрації.

За наявними даними новий – 2023-2024 навчальний рік ЗПТО охоплених моніторингом регіонів розпочали переважно в очній формі (57%). у 35% - переважає змішана форма, майже 7% - будуть навчатися дистанційно.

Аналіз отриманої від об’єктів моніторингу інформації засвідчив, що 46 здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти (переважно це учні з закладів освіти, розташованих в Донецькій та Запорізькій областях)  скористалися правом академічної мобільності – можливістю продовжувати навчання у безпечних умовах, з отриманням документу про професійну освіту того закладу, де вони навчалися.

За підсумками проведеного моніторингу вбачається, що загалом (з урахуванням обставин триваючого режиму воєнного стану) у ЗПТО регіонів, в яких здійснювався безвиїзний моніторинг, освітній процес організовано на належному рівні: забезпечено проходження здобувачами освіти виробничого навчання та виробничої практики, в освітній процес впроваджуються елементи дуальної освіти, активно триває робота з передачі ЗПТО із державної у комунальну власність. Також належною є робота щодо працевлаштування випускників ЗПТО та забезпечення права здобувачів освіти на стипендіальні виплати.

Водночас моніторингом виявлено низку проблемних питань щодо забезпечення права на професійну (професійно-технічну) освіту:

- необхідність розроблення та затвердження  нормативно-правових актів, які потрібні для формування нових підходів до управління і фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти, зокрема нового Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту»;

- часткова невідповідність змісту й рівня професійної освіти запитам і потребам ринку праці;

- потребує контролю питання забезпечення на належному рівні організації навчання студентів, які виїхали за кордон, та здобувають освіту дистанційно (зокрема в частині проходження виробничої практики та отримання документу про освіту);

- також актуальним є питання щодо передачі майна закладів професійної (професійно-технічної) освіти із державної у комунальну власність;

-  ускладнення через воєнний стан впровадження дуальної форми здобуття освіти в ЗПТО. Серед основних причин: відсутність належної нормативної бази, стимулів для роботодавців, втрата зав’язків ЗПТО з роботодавцями через призупинення їх діяльності, проблема з виділенням наставника та робочих місць для учнів, особливо в умовах воєнного стану, коли підприємства закриваються та скорочуються робочі місця.

За результатами моніторингу підготовлено звіт та  відповідні рекомендації щодо усунення виявлених недоліків та проблемних питань, які будуть направлені до Міністерства освіти  і науки України.