17/02/2023 17:11

Моніторинг служби у справах дітей виконавчого комітету Лисянської селищної ради та служби у справах дітей Звенигородської РДА на Черкащині

З метою захисту прав та інтересів усиновленої дитини В. за дорученням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини працівниками Секретаріату Оленою Береговенко та Наталією Шевченко у межах повного всебічного вивчення справи відвідано службу у справах дітей виконавчого комітету Лисянської селищної ради (далі – Служба).

З’ясовано, що Служба є структурним підрозділом виконавчого комітету селищної ради, який утворюється  реорганізується та ліквідується рішенням селищної ради за поданням селищного голови,  підзвітнa та підконтрольна селищній раді, яка її утворила, її виконавчому комітеті та селищному голові, службі у справах дітей обласної державної адміністрації.

Під час перевірки були виявлені суттєві недоліки під час вчинення заходів щодо вилучення дітей із родини, де батьки вчиняли над ними насильство.

Зокрема працівниками Служби не було дітей відібрано від батьків, як це передбачено статтею 170 Сімейного кодексу України, а було доставлено до Центру соціально-психологічної реабілітації дітей. Зазначене спричинило позбавлення дітей можливості одержати відповідний статус та належний захист під час розгляду справи судом.

Окрім того, дітей було поставлено на облік дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Однак після повернення меншої дитини на виховання у цю родину, дівчинку не було знято із зазначеного облік та не було вчинено жодних дій щодо усунення передумов, які слугували причиною постановки дітей на облік.

Оскільки діти перебувають на обліку як усиновлені, моніторами також було вивчено питання належного/неналежного нагляду за усиновленими дітьми.

Під час моніторингового візиту виявлено наступні порушення прав дітей:

- доручення для захисту прав та інтересів дітей в судових інстанціях, складені юридично нікчемно, а саме: зазначено, що працівники здійснюють захист прав та інтересів тільки неповнолітніх дітей про захист прав та інтересів малолітніх дітей інформація відсутня;

- не ведеться журнал реєстрації повідомлень про вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі;

- повідомлення поліції про вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі опрацьовуються формально та не відповідно до законодавства України, а саме відсутні акти реагування Служби на зазначені повідомлення;

- книга обліку дітей, які  опинилися у складних життєвих обставинах розпочата 20 лютого 2021 року, але непронумерована, непрошнурована, незакріплена печаткою та підписом керівника, не вноситься актуальна інформація.

- всі індивідуальні плани соціального захисту дитини, яка перебуває в складних життєвих обставинах, дитини, яка залишилася без батьківського піклування, дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування не вкладені до особових справ;

- формальне ведення справ, а саме: відібрання дітей у батьків не оформлено документально, відсутні акти обстеження умов проживання при недопуску працівників Служби до житла;

- відсутня комунікація між Службою та Центром соціальних служб (далі – Центр) для вирішення питання соціального супроводу дітей які, опинилися в складних життєвих обставинах (особові справи дітей не містять відомосте щодо здійсненої роботи Центром).

З’ясовано, що під час реорганізації та децентралізації громад матеріали справ усиновлених дітей було передано до служби у справах дітей Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області, як правонаступнику (далі – Служба ЗРДА), яка на даний час здійснює функцію нагляду за усиновленими дітьми.

З урахуванням зазначеного та оскільки  Службою передано на облік Службі ЗРДА передано 42 справи усиновлених дітей, моніторами було здійснено моніторинговий візит до Служби ЗРДА.

Моніторами у зазначеній установі було виявлено наступні порушення прав дітей:

- у звітах про умови проживання та стан здоров’я усиновленої дитини – виявлено виправлені дати, а у деяких справах містилися звіти підписані батьками з відкритими датами;

- одна справа не містила інформації про усиновлювачів та їхні документи;

- у одній зі справ виявлено повідомлення про вчинення насильства над усиновленою дитиною та медичну довідку, що засвідчує факт вчинення насильства над малолітньою усиновленою дитиною, натомість у звітах та актах обстеження житлових умов проживання дитини та родини зазначено, що відносини в родині дружні;

- у декількох справах містяться копії звітів про умови проживання та стан здоров’я усиновленої дитини, а не оригінали, що є порушенням законодавства України.

За результатами візиту буде скеровано акти реагування до компетентних органів.