26/12/2023 10:46

Моніторинг додержання житлових прав громадян Калинівською міською радою Вінницької області

Департамент моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини здійснив дистанційний моніторинг Калинівської міської ради Вінницької області (далі – об’єкт моніторингу) щодо додержання житлових прав громадян.

Крім того, під час моніторингу досліджувались питання організаційних заходів та кількісних показників виконання вимог двох Порядків, положення яких затверджено постановами Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284 «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» (далі – Порядок № 284) та від 19 квітня 2022 р. № 473 «Про затвердження Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд» (далі – Порядок № 473).

Моніторингом встановлено:

- об’єкт моніторингу порушив вимоги пункту 2 Порядку № 284, зокрема, не створена комісія щодо визначення збитків та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам та не затверджена форма акта про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам;

- об’єктом моніторингу здійснювались попередні візуальні огляди пошкоджених об’єктів внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, зокрема житлового фонду (житла), з метою формування переліків таких об’єктів;

- об’єктом моніторингу не залучались фахівці з обстеження, які визначені в пунктах 2, 21 і 22 Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2017р. № 257, до проведення попередніх візуальних оглядів пошкоджених об’єктів та розроблення плану робіт;

- об’єктом моніторингу не розроблений та не затверджений план робіт
з обстеження пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації об’єктів, зокрема, житлового фонду (житла);

- об’єктом моніторингу не ухвалювалось відповідного рішення щодо обстеження пошкоджених об’єктів шляхом комісійного обстеження, що проводиться відповідно до пункту 8-1 Порядку № 473, та/або технічного обстеження, що проводиться відповідно до пункту 9 цього Порядку;

- об’єктом моніторингу не оприлюднений на офіційному вебсайті план робіт з обстеження об’єктів, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, зокрема, житлового фонду (житла);

- до об’єкта моніторингу від громадян щодо пошкодженого або знищеного майна (житла) з моменту запровадження воєнного стану надійшло 362 заяви, за результатами попереднього огляду 362 об’єкти житлового фонду (житла) визначені як пошкоджені. Проведено 362 комісійних обстеження пошкоджених об’єктів житлового фонду (житла), за результатами яких складено 362 акти комісійного обстеження. За результатами визначеної категорій пошкоджень об’єктів житлового фонду (житла) рекомендовано щодо 362 об’єктів виконати роботи з відновлення шляхом ремонту, в тому числі капітального ремонту;

- об’єктом моніторингу всупереч законодавству не ведеться: єдиний державний реєстр громадян, які потребують поліпшення житлових умов; облік громадян, які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення; не ведеться облік житлового фонду; облік нежилих приміщень на території об’єкта моніторингу, незалежно від форм власності;

- об’єктом моніторингу не затверджена місцева програма розвитку соціального житла та місцева програма передачі гуртожитків у власність територіальної громади; не оприлюднене рішення про надання відповідно до закону громадянам, які потребують соціального захисту, безоплатного житла або за доступну для них плату; не ведеться та не оприлюднюється перелік об’єктів комунальної власності, які можуть використовуватися як соціальні та які можуть бути надані громадянам із соціального квартирного обліку;

- станом на 01.01.2023 кількість сімей та одиноких осіб, які перебувають на квартирному обліку, зокрема, які обліковуються в загальній черзі, тих, хто користуються правом першочергового та позачергового забезпечення житлом, а також кількість сімей та одиноких осіб, які перебувають на соціальному квартирному обліку та тих, хто перебуває на соціальному квартирному обліку, що користуються правом першочергового та позачергового забезпечення житлом, становила 357 осіб/сімей, станом на 01.01.2022 становила 413 осіб/сімей, за 2021-2022 роки житло не надавалось.

Ненадання житла сім’ям та одиноким особам, які перебувають на квартирному обліку, свідчить про недостатнє фінансування цього напрямку.

За результатами здійсненого моніторингу підготовлено звіт із зазначенням проблемних питань, які було виявлено під час моніторингу, та об’єкту моніторингу надані рекомендації щодо їх усунення. Також під час моніторингу встановлено, що чинний Порядок № 284 не відповідає умовам воєнного стану, відповідні рекомендації будуть надані Міністерству аграрної політики та продовольства України.