07/11/2024 14:51

Моніторинг додержання прав громадян на чисту та доступну воду на території Сторожинецької міської територіальної громади Чернівецької області

Працівники Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав спільно з головним спеціалістом відділу сприяння роботі регіональних представництв Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини 29 жовтня 2024 року здійснили моніторинговий візит до Сторожинецької міської територіальної громади Чернівецької області щодо стану додержання прав громадян на чисту та доступну воду в умовах правового режиму воєнного стану. 

Моніторингова група відвідала Сторожинецьку міську раду та комунальне підприємство «Сторожинецьке житлово-комунальне господарство» (далі – КП «Сторожинецьке ЖКГ»).

За результатами моніторингу встановили, що з метою реалізації державної політики щодо забезпечення населення якісною питною водою, відповідно до законів України «Про питну воду та питне водопостачання» та «Про місцеве самоврядування в Україні» у громаді затверджено місцеву програму «Питна вода» на 2022 – 2026 роки.

За інформацією Сторожинецької міської ради та КП «Сторожинецьке ЖКГ», жителі громади для пиття та приготування використовують воду з централізованої системи водопостачання, купують фасовану бутильовану воду у закладах торгівлі або ж використовують спеціальні фільтри для очищення води з-під крана.

Встановили, що вода постачається з артезіанських свердловин та має достатню якість, що дозволяє очищати воду відповідно до норм, встановлених державними нормативно-правовими актами щодо питного водопостачання.

Система водопостачання міста складається з водозабірних споруд, основної насосної станції та станції підкачки води.

У Сторожинецькій міській раді повідомлено також про використання альтернативних джерел водопостачання – колодязів для забезпечення потреб жителів міста у питній воді.

Централізоване водопостачання в сільських населених пунктах, що входять до складу Сторожинецької територіальної громади, відсутнє.

Попри те, що КП «Сторожинецьке ЖКГ» виконує життєво важливі функції щодо надання жителям громади послуг з водопостачання та водовідведення, воно не включене до переліку об’єктів критичної інфраструктури, що призводить до ряду проблем в забезпеченні роботи підприємства.

Також на якість питної води впливають графіки відключення електроенергії. З’ясовано, що середня тривалість відключення світла в громаді становила 2-3 години, максимальна – 6 годин.

Суттєвою проблемою водопостачання та водовідведення у Сторожинецькій міській територіальній громаді є застарілість та зношеність каналізаційних систем, 90% з яких були збудовані у середині минулого століття та не розраховані на велику кількість стічних вод.

Окрім того, КП «Сторожинецьке ЖКГ» є найбільшим забруднювачем річки Сірет на території Сторожинецької міської територіальної громади. Стічні води після механічного очищення скидаються безпосередню у річку. Відсутність системи належної очистки води призводить до того, що недостатньо очищені стоки потрапляють відразу у водойму.

У період запровадження воєнного стану мобільними бригадами ДУ «Чернівецький ОЦКПХ МОЗ» здійснюється щоденний моніторинг якості води в трьох контрольних точках та території міста. Фактів погіршення якості води та санітарно-епідеміологічної ситуації у Сторожинецькій територіальній громаді, пов’язаних з військовими діями, не зареєстровано.

За результатами здійсненого моніторингу звіт із зазначенням проблемних питань, які були виявлені в ході моніторингу, та рекомендаціями Уповноваженого щодо їх усунення буде направлено Сторожинецькій міській раді, а також відповідним органам державної влади.

Моніторинг здійснювався за підтримки Представництва ЮНІСЕФ в Україні в рамках сприяння/розвитку партнерств, збору доказової бази з урахуванням інтересів дітей, підтримки координації на національному та субнаціональному рівнях з урядовими та гуманітарними партнерами, в тому числі з WASH кластеру, донорами та іншими організаціями.

Нагадуємо, що у разі порушення прав людини і громадянина можна звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

  • за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
  • на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua; 
  • на гарячу лінію: 0800501720;
  • за тел. 044-299-74-08.