11/11/2024 10:38

Моніторинг додержання прав громадян на чисту та доступну воду на території Чернівецької міської територіальної громади

Працівники Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини 30-31 жовтня 2024 року здійснили моніторинговий візит до Чернівецької міської територіальної громади щодо стану додержання прав громадян на чисту та доступну воду в умовах правового режиму воєнного стану.

Моніторингова група відвідала Чернівецьку міську раду, комунальне підприємство «Чернівціводоканал» Чернівецької міської ради (далі – КП «Чернівціводоканал») та Державну установу «Чернівецький обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров’я України» (далі – ДУ «Чернівецький ОЦКПХ МОЗ»).

За результатами моніторингу встановили, що в Чернівецькій міській територіальній громаді відсутня міська програма у сфері питної води.

Для забезпечення належної якості питної води з централізованої системи водопостачання КП «Чернівціводоканал» застосовуються очисні технології на водозабірних спорудах.

Водозабір здійснюється із річок Дністер та Прут, води яких мають достатню якість, що дозволяє їх очищати відповідно до норм, затверджених нормативно-правовими актами щодо питного водопостачання.

Контроль якості питної води здійснюється вимірювальною лабораторією КП «Чернівціводоканал».

Відбір проби води, її транспортування та лабораторні дослідження проводяться фахівцями КП «Чернівціводоканал» з дотриманням вимог Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною 2.2.4-171-10».

Воду для проведення лабораторних досліджень набирають у спеціальних точках відбору, а саме: водопровідні колонки, станції підйому та очищення води.

Лабораторні дослідження води, яка постачається споживачам, здійснюється за основними мікробіологічними, органолептичними, фізико-хімічними та санітарно-токсикологічними показниками.

За інформацією Чернівецької міської ради, КП «Чернівціводоканал» та ДУ «Чернівецький ОЦКПХ МОЗ», жителі громади для пиття та приготування їжі використовують воду з централізованої системи водопостачання, купують воду в спеціальних автоматах з продажу води, які розміщені на території міста, купують фасовану бутильовану воду у закладах торгівлі або ж використовують спеціальні фільтри для очищення води з-під крана.

В період запровадження воєнного стану ДУ «Чернівецький ОЦКПХ МОЗ» здійснюється щоденний моніторинг якості води в десяти контрольних точках м. Чернівці.

Фактів погіршення якості води та санітарно-епідеміологічної ситуації у Чернівецькій міській територіальній громаді, пов’язаних з військовими діями, не зареєстровано.

Усі результати моніторингу якості питної води доводяться до відома органів місцевого самоврядування, виконавчої влади, Держпродспоживслужби та КП «Чернівціводоканал» для ознайомлення та вжиття відповідних заходів в межах наданих повноважень.

Виникнення інфекційних епідемічних захворювань, отруєнь внаслідок споживання забрудненої води серед населення м. Чернівців та Чернівецької області за час дії правового режиму воєнного стану не встановили.

Жителі громади щомісячно сплачують платежі за встановленим для населення тарифом за централізоване водопостачання та водовідведення, який застосовувався станом на 24 лютого 2022 року. Одночасно наявна заборгованість за надані послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення, яка становить майже 60 млн гривень.

Загалом моніторингова група відмітила належну роботу КП «Чернівціводоканал» у сфері забезпечення жителів громади питною водою. Водночас суттєвою проблемою водовідведення у м. Чернівці є поточний стан очисних споруд каналізації, який характеризується зношеністю деяких компонентів, необхідністю капітального ремонту та низьким рівнем автоматизації.

За результатами здійсненого моніторингу звіт із зазначенням проблемних питань, які були виявлені в ході моніторингу, та рекомендаціями Уповноваженого щодо їх усунення буде направлений об’єктам моніторингу.

Моніторинг здійснювався за підтримки Представництва ЮНІСЕФ в Україні в рамках сприяння/розвитку партнерств, збору доказової бази з урахуванням інтересів дітей, підтримки координації на національному та субнаціональному рівнях з урядовими та гуманітарними партнерами, в тому числі з WASH кластеру, донорами та іншими організаціями.

Нагадуємо, що у разі порушення прав людини та громадянина можна звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

  • за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
  • на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;
  • на гарячу лінію: 0800501720;
  • за тел. 044-299-74-08.