25/09/2024 09:34

Забезпечення права на освіту осіб з інвалідністю та осіб з особливими освітніми потребами

Забезпечення права на освіту осіб з інвалідністю та осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються за спеціальностями, за якими атестація здійснюється у формі Єдиного державного кваліфікаційного іспиту.

Здійснили моніторинговий візит з метою вивчення питання забезпечення права на освіту осіб з інвалідністю та осіб з особливими освітніми потребами (далі – ООП) – здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня спеціальностей 081 «Право» та 293 «Міжнародне право», атестація за якими здійснюється відповідно до Постанови 497.

Проведення моніторингу обумовлено наявністю звернень до Уповноваженого щодо труднощів/відсутності можливості в осіб з інвалідністю чи осіб з ООП скласти ЄДКІ (наприклад, через слабкий зір чи фізичну обмеженість у пересуванні).

Під час моніторингу, зокрема, досліджувалися питання щодо:

  • загальної кількості здобувачів освіти, які є особами з інвалідністю та особами з ООП;
  • кількості здобувачів освіти, які відповідно до Постанови 497 мають складати ЄДКІ за всіма передбаченими Постановою 497 спеціальностями;
  • кількісті здобувачів освіти з числа осіб інвалідністю чи осіб з ООП, які мають труднощі зі складанням ЄДКІ через стан здоров’я;
  • вжитих закладом освіти заходів для забезпечення таких здобувачів освіти можливістю скласти ЄДКІ;
  • наявності проблемних питань в забезпеченні права на здобуття освіти осіб з інвалідністю та осіб з ООП.

Результати моніторингу базуються на отриманій інформації від 20 закладів вищої освіти (далі – ЗВО) як державної, так і приватної форм власності. Моніторингом встановлено, що загальна кількість здобувачів освіти, які є особами з інвалідністю та особами з ООП, та навчаються у ЗВО, що є об’єктами моніторингу, складає: у ЗВО державної форми власності – 923 осіб у 2022/20233 та 958 осіб у 2023/2024 навчальних роках; у ЗВО приватної форми власності – 28 та 21 відповідно.

Щодо кількісті здобувачів освіти з загальної кількості осіб інвалідністю чи осіб з ООП, які повинні складати ЄДКІ та мають труднощі зі складанням ЄДКІ через стан здоров’я, встановили, що серед державних закладів таких здобувачів 11% (2022/2023 навч. рік) та 5 % (2023/2024 навч. рік). Щодо приватних ЗВО, то тут половина здобувачів освіти мають труднощі із складанням ЗВО (при цьому слід зауважити, що всі вони студенти одного закладу освіти).

Під час моніторингу про наявність проблемних питань було зазначено 3-ма ЗВО із 7, в яких здобувають освіту студенти зінвалідністю та з ООП та які мають складати ЄДКІ, що становить 43%.

Моніторинг засвідчив наявність проблемних питань в забезпеченні здобувачів освіти з категорії осіб з інвалідністю чи осіб з ООП, які мають труднощі зі складанням ЄДКІ через стан здоров’я, на належні умови здобуття освіти (складання ЄДКІ).

Зокрема, особи, які мають проблеми із зором, не можуть технічно прочитати завдання ЄДКІ, особи з порушенням опорно-рухового апарату не можуть прибути безпосередньо до пункту тестування, в якому складають ЄДКІ.

Із аналізу наданої інформації об’єктами моніторингу вбачається, що адміністраціями ЗВО вживались самостійно заходи реагування для вирішення цього питання.

Таким чином, вирішення питання забезпечення умов для складання ЄДКІ особами з інвалідністю та ООП потребує системного підходу.

Водночас положеннями Постанови 497 не передбачено окремих умов щодо складання ЄДКІ такими здобувачами освіти або звільнення їх від ЄДКІ.

За результатами проведеного моніторингу надано відповідні рекомендації Міністерству освіти і науки України, у тому числі щодо розробки проєкту Положення про умови проведення ЄДКІ, в якому буде унормовано питання створення умов для складання ЄДКІ особами з інвалідністю та ООП.