05/12/2025 12:20

Відвідування відділення надання соціальних послуг для постійного або тимчасового проживання КНП «Центр надання соціальних послуг» Вижницької міської ради

У межах Національного превентивного механізму відповідно до Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких що принижують гідність, видів поводження та покарання, на підставі статей 13, 191, 22 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» моніторинговою групою у складі головного спеціаліста Відділу сприяння роботі регіональних представництв Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та представниці громадської організації 28.11.2025 здійснено відвідування відділення надання соціальних послуг для постійного або тимчасового проживання КНП «Центр надання соціальних послуг» Вижницької міської ради (далі – відділення надання соціальних послуг, відділення, заклад).

Під час відвідування закладу група НПМ ознайомилась з умовами проживання, облаштуванням житлових приміщень, харчуванням, організацією культурного дозвілля, рівнем надання першої медичної допомоги у відділенні надання соціальних послуг.

Відповідно до Положення про заклад, відділення утворюється для організації надання соціальної послуги стаціонарного догляду особам похилого віку, які втратили здатність до самообслуговування, потребують постійного стороннього догляду, соціального обслуговування, медичної допомоги та яким не протипоказане надання соціальної послуги стаціонарного догляду.

Відділення надання соціальних послуг розраховане на перебування 28 осіб. На день відвідування у закладі перебувало 25 осіб (з них 10 – особи з інвалідністю): 16 чоловіків та 9 жінок. З початку повномасштабного вторгнення у закладі проживають ВПО, наразі – 5, зокрема з Донецької області.

Відділення розміщується в окремому одноповерховому корпусі. Підопічні проживають у кімнатах від 2 до 4 осіб. Окрім цього, облаштовано: простір для прийому їжі, кухню, ізолятор, 1 санвузол та 1 ванну кімнату, кабінет молодшої медичної сестри, а також кімнату для дозвілля та/або зустрічей із відвідувачами.

Відділення має огороджену територію, двір із лавами та простором для прогулянок, каплицю. Представниками, учнями з місцевої школи проводяться творчі та розважальні заходи для підопічних відділення.

У закладі підопічних забезпечено регулярним харчуванням, засобами особистої гігієни та змінним одягом, предметами зв’язку із зовнішнім світом, умовами відпочинку всередині та ззовні будівлі закладу. Підопічних з маломобільних категорій населення забезпечено кріслами колісними, милицями та іншими засобами відповідно до потреб осіб з інвалідністю. Також, усі підопічні забезпечені чотириразовим харчуванням, під час інтерв’ювання скарги на якість харчування відсутні.

У відділенні обладнаний ізолятор на 2 ліжко-місця для ізоляції новоприбулих осіб, а також підопічних з ознаками інфекційних захворювань для недопущення подальшого розповсюдження захворювань серед підопічних та працівників закладу. Проте на момент відвідування у відділенні проводились ремонтні роботи через що у ізолятор тимчасово помістили 2 підопічних.

Підопічні контактні, позитивно реагують на відвідувачів. Персонал виконує професійні обов’язки відповідно до встановлених вимог.

У закладі забезпечено доступ до питної води, зокрема у кімнаті для прийому їжі та кожній кімнаті (палаті) розміщено індивідуальні пляшки з водою для кожного підопічного.

Скарг на неналежне поводження, якість догляду та умови проживання від підопічних до групи НПМ не надходило.

Проте, під час відвідування групою НПМ було відмічено ряд недоліків, які можуть призводити до порушення прав підопічних, зокрема:

- на захист від катувань або жорстокого, нелюдського або такого, що принижує людську гідність, поводження чи покарання (до посадових інструкцій працівників відділення не внесено пункт про заборону катувань та жорстокого, нелюдського або такого, що принижує людську гідність, поводження чи покарання);

  • на охорону здоров’я, медичну допомогу (не проводяться щорічні огляди підопічних профільними спеціалістами);
  • на доступність, зокрема, для осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення (відсутні кнопки виклику персоналу, у коридорах житлових корпусів закладу з обох сторін відсутні горизонтальні поручні для полегшення пересування підопічних);
  • на достатній життєвий рівень (недотримано норми житлової площі на одного підопічного; бракує твердого інвентарю, зокрема шаф для зберігання одягу та стільців);
  • інші порушення.

За результатами відвідування до відділення надання соціальних послуг для постійного або тимчасового проживання КНП «Центр надання соціальних послуг» Вижницької міської ради, а також компетентних органів будуть скеровані відповідні листи та рекомендації щодо усунення виявлених порушень та недопущення їх у подальшій діяльності закладу.

Нагадуємо, що у разі порушення прав людини і громадянина можна звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:

  • за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
  • на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;
  • за номерами телефонів: 0 800 501 720; 044 299 74 08.