23/02/2022 10:45

Моніторинг додержання МінТОТ прав осіб, які проживають на непідконтрольних Україні територіях, на подання звернень до суб’єктів владних повноважень та отримання відповідей

Заступником начальника управління – начальником відділу з дотримання права на звернення Управління моніторингу прав на звернення та інформацію Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Олександром Донкогловим та головним спеціалістом відділу з дотримання права на звернення Управління моніторингу прав на звернення та інформацію Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Іриною Чернишевою проведено моніторинговий візит до Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

У ході моніторингу здійснювалася перевірка додержання Міністерством прав осіб, які проживають на непідконтрольних Україні територіях, на подання усних та електронних звернень до суб’єктів владних повноважень та отримання відповідей.

Під час перевірки встановлено, що інформаційний стенд розміщений у приміщенні, доступному для відвідувачів Міністерства, проте на вказаному стенді відсутня будь-яка інформація, яка стосується реалізації права громадян на направлення звернення та отримання відповіді.

В цілому в Міністерстві створені умови для подачі особами, які проживають на непідконтрольних Україні територіях, усних та електронних звернень. Зокрема, для цього розроблено та затверджено Порядок проведення телефонної гарячої лінії, графік проведення телефонної гарячої лінії, визначено адресу електронної пошти info@minre.gov.ua, на яку можна надіслати електронне звернення, а також можна подати звернення шляхом заповнення електронної форми.

Водночас вказані способи подачі звернень мають певні недоліки, які сприяють обмеженню конституційного права на направлення звернення та отримання відповіді, гарантованого статтею 40 Конституції України.

Насамперед, йдеться про те, що електронна форма електронного звернення містить поля, які є обов’язковими для заповнення, хоча відповідно до статті 5 Закону України «Про звернення громадян» при подачі звернення не вимагається від громадянина надання таких відомостей про себе як категорія та соціальний стан особи. Такі відомості мають надаватися громадянином за його особистим бажанням, про що було повідомлено службовим особам Міністерства під час моніторингового візиту.

Крім того, графік роботи телефонної гарячої лінії у Міністерстві обмежується лише вівторками та четвергами у період часу з 15.00 до 17.00 год. З огляду на необхідність дотримання положень Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», такий графік роботи телефонної гарячої лінії не може задовольнити потреби осіб, які проживають на непідконтрольних Україні територіях. Відповідно до частини другої статті 5 вказаного Закону Україна зобов’язується підтримувати і забезпечувати економічні, фінансові, політичні, соціальні, інформаційні, культурні та інші зв’язки з громадянами України, які проживають на тимчасово окупованій території.

Також під час перевірки було привернуто увагу службових осіб Міністерства, відповідальних за роботу зі зверненнями громадян, до необхідності інтегрувати облік звернень громадян на телефонну гарячу лінію у систему електронного документообігу «АСКОД». Це сприятиме покращенню роботи, пов’язаної із здійсненням аналізу на предмет класифікації звернень за порушеними у них питаннями, визначенням результатів перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення (визначенням кількості вирішених питань, що порушені у заявах (клопотаннях), та встановленням причин, що породжують скарги та надсилання до Міністерства повторних звернень.

З метою запобігання можливих недоліків у подальшій роботі Міністерства та у межах інформаційно-просвітницької роботи працівниками Секретаріату Уповноваженого надано відповідні рекомендації, роз’яснення, а також обговорено шляхи та напрями подальшої співпраці щодо забезпечення Міністерством права на звернення, гарантованого статтею 40 Конституції України.