За поданням Валерії Лутковської КСУ розгляне питання щодо конституційності норми закону, якою в абсолютній формі обмежено доступ до інформації

19/12/2016 16:20

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини звернулася до Конституційного Суду України щодо конституційності частини дев’ятої статті 46 Закону України «Про Кабінет Міністрів України».

У поданні Омбудсмана йдеться, зокрема, про те, що згідно з частиною дев’ятою статті 46 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» стенограма засідання Кабінету Міністрів України є внутрішнім робочим документом Кабінету Міністрів України, має конфіденційний характер і використовується для складення протоколу засідання. Стенограма засідання Кабінету Міністрів України надається Верховній Раді України, Президенту України, членам Кабінету Міністрів України на їх запит.

Відповідно до частин другої та третьої статті 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір.

Частина третя статті 34 Конституції України встановлює вичерпний перелік підстав, за яких можливе обмеження доступу до інформації. Так, це положення передбачає перелік різних інтересів, за наявності яких можливе обмеження права. Відповідно, і закон має передбачати можливість обмеження інформації винятково в цих інтересах. У разі ж відсутності достатніх та відповідних аргументів щодо необхідності захисту вказаних інтересів шляхом обмеження доступу до інформації, інформація має бути відкритою для суспільства і надаватись на запит у відповідності до встановленого порядку. Проте оскаржуване положення встановлює абсолютне обмеження права незалежно від того, чи вимагають цього захищені інтереси, виключає можливість забезпечувати баланс інтересів в кожному конкретному випадку з врахуванням особи запитувача, характеру інформації, що містить відповідна стенограма, ролі такої інформації в суспільній дискусії щодо значущих для суспільства питань.

Право на інформацію та допустимість його обмеження також передбачаються міжнародно-правовими актами.

«Визначаючи, що стенограма засідання Кабінету Міністрів України є внутрішнім робочим документом Кабінету Міністрів України, що має конфіденційний характер, частина дев’ята статті 46 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» встановлює абсолютне обмеження права особи на доступ до відповідної інформації», – йдеться у поданні Уповноваженого з прав людини.

Водночас стенограма засідання Кабінету Міністрів України відображає порядок розгляду питань, що мають значення для всього суспільства, позиції членів Кабінету Міністрів щодо цих питань, містить інформацію про дискусії, які мали місце перед прийняттям рішення, аргументи різних посадових осіб на користь та проти прийняття певного рішення. Відповідно, інформація, що міститься в стенограмі засідання Кабінету Міністрів України, є суспільно необхідною, крім випадків, коли буде встановлено, що її оприлюднення дійсно зашкодить інтересам, передбаченим частиною третьою статті 34 Конституції України.

Враховуючи наведене, Уповноважений звернулася до Конституційного Суду України з проханням визнати таким, що не відповідає положенням частини першої статті 8, частини другої у поєднанні із частиною третьою статті 34 Конституції України положення частини дев’ятої статті 46 Закону України «Про Кабінет Міністрів України».

Ухвалою колегії суддів КСУ за поданням Омбудсмана відкрито конституційне провадження у справі, а також здійснюється підготовка справи до розгляду на пленарному засіданні.